Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Sistem Tata Surya Menggunakan Augmented Reality Berbasis Mobile

Radhiansyah, Budiman Akbar (2022) Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Sistem Tata Surya Menggunakan Augmented Reality Berbasis Mobile. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111740000179-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111740000179-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2024.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Saat ini Sistem Tata Surya merupakan salah satu materi dalam ilmu pengetahuan alam yang terdapat dalam kurikulum 2013 SMP kelas VIII. Dalam berjalannya pembelajaran, murid cenderung merasa kurang tertarik dan cepat bosan, sebagai akibatnya murid SMP Kelas VIII tersebut mengalami kesulitan dalam pembelajaran mengenai sistem tata surya. Namun Sampai hari ini media yang digunakan para guru dalam menyampaikan materi hanya memberikan visualisasi dalam bentuk yang sederhana. Untuk meningkatkan pemahaman murid mengenai pembelajaran Sistem Tata Surya, memberikan pengalaman baru yang imersif terhadap edukasi sangatlah diperlukan. Penggunaan teknologi Augmented Reality pada pembelajaran adalah opsi untuk memperluas wawasan murid dan juga memberi kemudahan pada pengajar untuk mendidik sebagai media dan alat peraga. Kurikulum 2013 juga merupakan salah satu tolak ukur yang tepat dalam memastikan kebutuhan terpenuhi sesuai standar serta menambahkan fitur interaktif seperti pengubahan sudut pandang memungkinkan pengguna memiliki pengalaman yang menarik dan tidak membosankan. Marker-Based Tracking merupakan sebuah metode Augmented Reality yang dapat melakukan deteksi menggunakan suatu pola. Dengan adanya alat tersebut, maka pembelajaran menggunakan teknologi dapat dilakukan secara interaktif. Begitu juga dengan kebutuhan, Kurikulum 2013 ialah pilihan yang tepat dengan pembelajaran mengutamakan aspek pendidikan yang dimana tolak ukur standarisasi bisa memastikan ilmu yang didapat mencapai maksimal dan penggunaan perubahan sudut pandang adalah salah satu fitur yang bisa memberikan pengalaman yang imersif.
=============================================================================================================================
Currently the Solar System is one of the materials in the natural sciences contained in the 2013 curriculum of SMP class VIII. In the course of learning, students tend to feel less interested and get bored quickly, as a result the VIII grade junior high school students have difficulty in learning about the solar system. However, to this day the media used by teachers in delivering material only provides visualization in a simple form. To increase students' understanding of learning about the Solar System, providing new, immersive educational experiences is necessary. The use of Augmented Reality technology in learning is an option to broaden students' horizons and also make it easier for teachers to educate as media and teaching aids. The 2013 curriculum is also one of the right benchmarks in ensuring that needs are met according to standards and adding interactive features such as changing the point of view allows users to have an interesting and not boring experience. Marker-Based Tracking is an Augmented Reality method that can detect using a pattern. With these tools, learning using technology can be done interactively. Likewise with needs, the 2013 Curriculum is the right choice with learning to prioritize the educational aspect where standardization benchmarks can ensure the knowledge gained reaches the maximum and the use of changing perspectives is one of the features that can provide an immersive experience.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Sistem Tata Surya, Augmented Reality, Kurikulum 2013, Marker Based
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5105.546 Computer algorithms
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Budiman Akbar Radhiansyah
Date Deposited: 29 Nov 2022 02:04
Last Modified: 29 Nov 2022 02:04
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/95126

Actions (login required)

View Item View Item