Arif, Mochamad Syaiful (2022) Analisis Demand Dan Supply Dalam Penerapan Kebijakan Layanan Angkutan Umum Massal Menuju Stadion Gelora Bung Tomo Surabaya. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
03111950060004-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2024. Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
Stadion Gelora Bung Tomo merupakan stadion kebanggaan Kota Surabaya yang dipakai oleh klub Persebaya Surabaya untuk bertanding. Antusiasme masyarakat untuk menonton pertandingan sangat tinggi, sehingga sering mengakibatkan kemacetan. Di sisi lain, pemerintah akan memberikan layanan angkutan umum untuk rute tersebut untuk mengatasi kemacetan dan memberikan keselamatan berlalu lintas. Untuk itu, perlu dilakukan analisis apakah penerapan angkutan umum menuju Stadion Gelora Bung Tomo dapat memfasilitasi demand penonton pada saat pertandingan diadakan. Penelitian ini diharapkan dapat menjadi masukan untuk meninjau demand yang menuju ke Stadion Gelora Bung Tomo Surabaya serta mendukung pencapaian Sustainable Development Goals (SDG’s) pada Tujuan ke-11 serta Target 11.2 dan Target 11.6. Metode yang digunakan adalah pengumpulan data primer dan sekunder dan analisis logistik biner untuk potential demand di wilayah Kota Surabaya serta perpindahan moda transportasi dari kendaraan pribadi menjadi pengguna angkutan umum dengan menerapkan skenario waktu tempuh dan tarif rencana. Data primer diperoleh dari penyebaran kuisioner untuk mengetahui data responden serta harapan dari calon pengguna layanan. Sedangkan data sekunder vi didapatkan dari Perangkat Daerah Kota Surabaya yaitu data jumlah jumlah penduduk berdasarkan kategori usia. Berdasarkan hasil penelitian, diketahui bahwa potential demand masyarakat Kota Surabaya memiliki probabilitas 0,45715 atau 45,715% untuk menonton langsung pertandingan di Stadion Gelora Bung Tomo. Ketika diberlakukan skenario antara waktu tempuh dan tarif untuk pengguna kendaraan sepeda motor, diketahui bahwa terdapat probabilitas sebesar 0.93296 atau 93,296% akan berpindah moda transportasi dari pengguna sepeda motor menjadi pengguna angkutan umum ketika diberlakukan waktu tempuh 45 menit dan tarif Rp 5.000,00. Jumlah demand ketika akan menerapkan skenario tersebut adalah 1.431 orang serta jumlah armada yang dibutuhkan sejumlah 18 unit ketika menggunakan headway 5 menit dan 9 unit ketika menggunakan headway 10 menit.
======================================================================================================================================
The City of Surabaya's pride, Gelora Bung Tomo Stadium, is where the Persebaya Surabaya club competes. Because of the great level of interest in seeing the game, traffic congestion is exceptionally common. The government, on the other side, will offer public transportation for certain routes in order to alleviate traffic congestion and to improve safety. As a result, it is vital to assess whether providing public transit to the Gelora Bung Tomo Stadium will help to meet the demand for fans during the event. This study will be used to assess the demand for the Gelora Bung Tomo Stadium in Surabaya and support the achievement of the Sustainable Development Goals (SDGs) in Goal 11 especially on Target 11.2 and Target 11.6. The methods used are primary and secondary data collection as well as binary logistic analysis to figure out the potential demand and the shift of transportation modes from private vehicles users to public transit users by applying travel time scenarios and planned fares in Surabaya City. Primary data was obtained from the distribution of questionnaires to figure out the respondent's data and the expectation of prospective service users. While the secondary data was obtained from the Regional Apparatus of the Surabaya City, namely data on the number of residents based on age categories. viii Based on the results of the study, it is known that the potential demand of the people of Surabaya City has a probability of 0.45715 or 45.715% to watch the match live at the Gelora Bung Tomo Stadium. When the scenario between travel time and fares is applied for motorbike users, it is known that there is a probability of 0.93296 or 93.296% will change the mode of transportation from motorcycle users to public transportation users when the travel time is 45 minutes and the fare is Rp. 5,000.00. The number of demands when applying these scenario is 1,431 people and the number of fleets needed is 36 units when using a 5-minute headway and 18 units when using a 10-minute headway.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kemacetan, Keselamatan, Skenario, Sustainable Development Goals, Logistik Biner, Demand, dan Supply, Congestion, Safety, Skenario, Sustainable Development Goals, Logistic Biner |
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE311.I4 Urban transportation |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | - Davi Wah |
Date Deposited: | 06 Dec 2022 07:55 |
Last Modified: | 06 Dec 2022 09:00 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/95167 |
Actions (login required)
View Item |