Analisis Percepatan Durasi Proyek Pembangunan Dermaga “X” PT.ABC

Suhadi, Regina (2023) Analisis Percepatan Durasi Proyek Pembangunan Dermaga “X” PT.ABC. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311940000097-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311940000097-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Indonesia merupakan negara yang luas lautnya tiga kali luas daratannya, menjadikan Indonesia sebagai negara kepulauan terbesar di dunia. Oleh karena itu, wilayah laut Indonesia dapat dimanfaatkan semaksimal mungkin dan memiliki banyak potensi. Hal ini menjadikan Indonesia sebagai salah satu penghasil minyak dan gas bumi terbanyak di dunia, dengan sumber minyak dan gas bumi terutama berada di wilayah lautan yang menempati 70% dari total luas daratan Negara Indonesia. Untuk menunjang aktivitas yang dapat menghubungkan lautan dengan daratan, maka diperlukan adanya dermaga. Dermaga sendiri dapat menjadi tempat pemusatan untuk memudahkan dan mempercepat mobilisasi keperluan untuk di lautan dari daratan, dan sebaliknya. Dalam proyek pembangunan dermaga, dibutuhkan penerapan manajemen proyek agar berfokus pada pencapaian tujuan akhir proyek sehingga tidak terjadi keterlambatan pelaksanaan proyek pembangunan. Pada Tugas Akhir ini dilakukan penelitian dan perhitungan durasi serta biaya percepatan durasi menggunakan metode Critical Path Method (CPM) dan Time Cost Trade Off (TCTO) dengan studi kasus Proyek pembangunan Dermaga X milik PT.ABC. Serta di akhir Tugas Akhir ini dilakukan perhitungan untuk mengetahu probabilitas percepatan yang akan dilakukan menggunakan metode Program Evaluation Review Technique (PERT). Dari analisis yang dilakukan menggunakan CPM terdapat 25 aktivitas yang berada pada lintasan kritis. Untuk percepatan durasi dengan metode TCTO hasil yang paling optimal dengan menambah jumlah pekerja sebanyak 2 orang. Didapatkan percepatan durasi sebanyak 42 hari dari total durasi awal 360 hari menjadi 318 hari dengan penambahan biaya total sebesar Rp 178.177.149,00. Dengan probabilitas percepatan yang dihitung menggunakan metode PERT sebesar 87,9%.
==============================================================================================================================
Indonesia is a country whose sea area is three times its land area, making Indonesia the largest archipelagic country in the world. Therefore, Indonesia's marine area can be utilized as much as possible and has a lot of potential. This makes Indonesia one of the largest oil and gas producers in the world, with oil and gas sources mainly located in the ocean area which occupies 70% of the total land area of the State of Indonesia. To support activities that can connect the sea with the land, it is necessary to have a pier. The wharf itself can be a place of concentration to facilitate and speed up the mobilization of necessities for the sea from the mainland, and vice versa. In a pier construction project, it is necessary to apply project management so that it focuses on achieving the final project objectives so that there are no delays in the implementation of the development project. In this Final Project, research and calculation of the duration and duration acceleration costs are carried out using the Critical Path Method (CPM) and Time Cost Trade Off (TCTO) methods with a case study of the Pier X development project owned by PT. ABC. As well as at the end of this Final Project a calculation is carried out to find out the probability of acceleration which will be carried out using the Program Evaluation Review Technique (PERT) method. From the analysis carried out using CPM, there are 25 activities that are on the critical path. To accelerate the duration with the TCTO method, the most optimal results are by increasing the number of workers by 2 people. An accelerated duration of 42 days was obtained from the initial total duration of 360 days to 318 days with an additional total cost of IDR 178,177,149.00. With the acceleration probability calculated using the PERT method of 87.9%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Critical Path Method (CPM), Manajemen Proyek, Percepatan, Program Evaluation Review Technique (PERT), Time Cost Trade Off (TCTO), Acceleration, Project Management
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T56.8 Project Management
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Regina Suhadi
Date Deposited: 18 Jan 2023 05:14
Last Modified: 18 Jan 2023 05:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/95460

Actions (login required)

View Item View Item