Analisis Kekuatan Tiang Pancang Dermaga X Akibat Perubahan Koordinat Pemancangan

Abigail, Ronatio (2023) Analisis Kekuatan Tiang Pancang Dermaga X Akibat Perubahan Koordinat Pemancangan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311940000077_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311940000077_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Dermaga merupakan tempat kapal bertambat serta melakukan kegiatan bongkar muat barang sehingga dermaga merupakan bagian terpenting dalam perencanaan pelabuhan. Dalam proyek pembangunan dermaga, banyak aspek yang perlu diperhatikan agar dermaga dapat berfungsi selayaknya. Pemancangan piles merupakan salah satu bagian terpenting dalam pembangunan dermaga dan juga menjadi bagian yang memiliki resiko tertinggi terjadinya error. Adanya obstacles yang tidak terdeteksi pada perairan menyebabkan terjadinya perubahan koordinat pemancangan sehingga penulis mengangkat kasus ini sebagai Tugas Akhir. Analisa dilakukan dengan bantuan software SAP 2000 untuk mempermudah proses analisa. Diharapkan hasil analisa dapat dijadikan acuan untuk pengambilan langkah selanjutnya dalam menindaklanjuti perubahan ini. Analisa ini bertujuan untuk mengetahui apakah tiang pancang masih “aman” dengan perubahan koordinat pemancangan yang terjadi. Dari hasil analisis yang dilakukan, didapat capacity ratio terbesar yang terjadi pada piles di struktur sesuai rencana sebesar 0.9345 dan pada struktur eksisting sebesar 0.9841. Sedangkan untuk piles yang mengalami perpindahan koordinat pemancangan terbesar ada pada piles frame 5B, 9A, 9B dan 9C dengan capacity ratio rencana dan eksisting secara berturut-turut adalah 0.637, 0.516, 0.537 dan 0.486 dan pada dermaga eksisting sebesar 0.639, 0,783, 0.887, dan 0.532. Dari hasil running analysis juga didapat defleksi sebesar 0.00064 m dan defleksi pada dermaga eksisting sebesar 0.000913 m. Kedua defleksi yang terjadi pada masing-masing desain dermaga masih dibawah toleransi defleksi ijin (0.026 m). Kedua hasil ini dapat disimpulkan bahwa struktur dermaga eksisting aman dan tidak memerlukan modifikasi lebih lanjut untuk memperkuat dermaga.
==============================================================================================================================
The wharf is a place for ships to moor and carry out loading and unloading activities so that the wharf is the most important part of port planning. In a wharf construction project, there are many aspects that need to be considered so that the wharf can function properly. The erection of piles is one of the most important parts in the construction of a pier and is also the part that has the highest risk of errors. The existence of obstacles that were not detected in the waters caused a change in the coordinates of the piling, so the authors raised this case as a Final Project. The analysis was carried out with the help of SAP 2000 software to simplify the analysis process. It is hoped that the results of the analysis can be used as a reference for taking the next steps in following up on this change. This analysis aims to determine whether the pile is still "safe" with changes in the driving coordinates that occur. From the results of the analysis carried out, the largest capacity ratio that occurs in piles in the structure according to the plan is 0.9345 and in the existing structure is 0.9841. As for the piles that experienced the largest displacement of the driving coordinates, there were piles frames 5B, 9A, 9B and 9C with the planned and existing capacity ratios respectively 0.637, 0.516, 0.537 and 0.486 and at the existing wharves of 0.639, 0.783, 0.887, and 0.532. From the results of the running analysis also obtained a deflection of 0.00064 m and a deflection at the existing wharf of 0.000913 m. The two deflections that occur in each wharf design are still below the allowable deflection tolerance (0.026 m). Both of these results can be concluded that the existing wharf structure is safe and does not require further modifications to strengthen the wharf.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: dermaga, SAP2000, tiang pancang, piles, wharf, capacity ratio
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC205 Harbors--Design and construction.
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC357 Harbor Engineering. Piers, quays, and wharves
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Ronatio Abigail
Date Deposited: 18 Jan 2023 07:22
Last Modified: 18 Jan 2023 07:22
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/95467

Actions (login required)

View Item View Item