Implementasi Teknologi Virtual Reality Pada Laboratorium Material dan Metalurgi Pada Proses Uji Tarik Benda Kerja Baja ST42 Dengan ASTM A370

Tsabit, Muhammad Aqsa (2023) Implementasi Teknologi Virtual Reality Pada Laboratorium Material dan Metalurgi Pada Proses Uji Tarik Benda Kerja Baja ST42 Dengan ASTM A370. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10211810000015-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10211810000015-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Perkembangan dalam teknologi pada era revolusi industri 4.0 yang memudahkan manusia dalam melakukan segala macam aktifitas dan pekerjaan di segala bidang. Terdapat 9 pilar dalam revolusi industri 4.0 itu sendiri yang dimana salah satunya terdapat augmented reality. Teknologi augmented reality merupakan bukan hal yang baru, teknologi ini sudah banyak diimplementasikan di berbagai bidang dalam pekerjaan manusia. Augmented Reality sendiri juga bisa dikaitkan Virtual Reality yang dimana teknologi ini baru diperkenalkan pada beberapa tahun lalu. Teknologi Virtual Reality merupakan teknologi yang dapat mensimulasikan suatu pekerjaan manusia yang sedemikian rupa ke dalam bentuk virtual yang ditampilkan menggunakan virtual reality headset. Teknologi Virtual Reality merupakan teknologi baru yang juga memiliki peran penting dalam bidang pendidikan pada saat ini. Teknologi ini mampu memudahkan pembelajaran pada semua elemen pendidikan terlebih pada saat kondisi pandemi seperti ini. Hal ini membuat penulis untuk berinovasi mengenai penerapan teknologi ini di lingkungan sekitar terlebih pada jurusan Departemen Teknik Mesin Industri ITS. Pada inovasi ini, penulis ingin mengubah antara proses uji tarik sesungguhnya yang biasa berada dalam laboratorium diubah menjadi praktikum uji tarik dalam virtual yang dibantu menggunakan perangkat virtual reality headset. Pembuatan inovasi ini didasarkan pada praktikum sesungguhnya yang akan diubah menjadi aplikasi dengan melalui beberapa proses pembuatan menggunakan software dihasilkannya berupa aplikasi Uji Tarik dan siap untuk digunakan. Penggunaan aplikasi tersebut diharapkan dapat membantu para mahasiswa untuk mengenal proses uji tarik sehingga para mahasiswa dapat mengenal lebih lanjut mengenai prakitum uji tarik ini sebelum praktikum sesungguhnya. Pengembangan aplikasi ini nantinya akan dikembangkan seperti realistis praktikum sesungguhnya yang akan menambah kesan user experience lebih pada pengguna aplikasi ini.
==============================================================================================================================
Developments in technology in the era of the industrial revolution 4.0 made it easier for humans to carry out all kinds of activities and work in all fields. There are 9 pillars in the industrial revolution 4.0 itself, one of which is augmented reality. Augmented reality technology is nothing new, this technology has been widely implemented in various fields of human work. Augmented Reality itself can also be related to Virtual Reality, where this technology was only introduced a few years ago. Virtual Reality technology is a technology that can simulate human work in such a way that it is displayed in a virtual form using a virtual reality headset. Virtual Reality technology is a new technology that also has an important role in the field of education at this time. This technology is able to facilitate learning in all elements of education, especially during a pandemic like this. This makes the author to innovate regarding the application of this technology in the surrounding environment, especially in the Department of Industrial Mechanical Engineering ITS. In this innovation, the authors want to change between the actual tensile test process which is usually in the laboratory to be converted into a virtual tensile test practicum which is assisted by using a virtual reality headset. The making of this innovation is based on actual practicum which will be converted into an application by going through several manufacturing processes using the resulting software in the form of a Tensile Test application and ready to use. The use of this application is expected to help students get to know the tensile test process so that students can get to know more about this tensile test practicum before the actual practicum. The development of this application will later be developed like a realistic practical practice which will add to the impression of a more user experience for users of this application.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Tensile test, Virtual Reality, Virtual Lab, Uji tarik
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.87 Internet in education (e-learning). Virtual reality in education.
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering (D4)
Depositing User: Muhammad Aqsa Tsabit
Date Deposited: 03 Feb 2023 14:40
Last Modified: 03 Feb 2023 14:40
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/95994

Actions (login required)

View Item View Item