Analisis Kebutuhan, Lay-out, dan Peralatan Container Yard Terminal Berlian, Surabaya

Manurung, Albertus Kelvin (2023) Analisis Kebutuhan, Lay-out, dan Peralatan Container Yard Terminal Berlian, Surabaya. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111840000102-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03111840000102-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 July 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Terminal Berlian merupakan terminal peti kemas domestik di kawasan Pelabuhan Tanjung Perak Surabaya. Meningkatnya arus peti kemas dari tahun ke tahun, membutuhkan peranan suatu Pelabuhan Petikemas dengan kinerja yang lebih baik sehingga mampu menjamin kelancaran transportasi petikemas. Kebutuhan container yard di Terminal Berlian adalah indikator yang dibutuhkan untuk menilai kelancaran operasional Terminal Berlian dalam melayani kegiatan bongkar muat petikemas dan pengembangannya kedepan. Analisis kebutuhan,lay-out, dan peralatan di container yard akan berdampak pada upaya peningkatan kapasitas saat ini dan masa mendatang. Untuk itu diperlukan sebuah studi untuk menganalisis kebutuhan container yard di Terminal Berlian, lay-out container yard dan kinerja dari peralatan yang ada agar dapat melayani arus petikemas yang meningkat setiap tahunnya. Dengan menganalisis arus petikemas, fasilitas, kinerja, sistem penanganan peti kemas di lay-out lapangan penumpukan, luasan lapangan penumpukan yang ada di Terminal Berlian. Maka dapat dipergunakan untuk menghitung luasan lapangan penumpukan , tata letak petikemas di layout lapangan penumpukan dan kebutuhan peralatan di container yard saat ini dan 10 tahun kemudian. Studi ini menghasilkan jumlah arus petikemas rencana yang masuk ke lapangan penumpukan Terminal Berlian adalah 493.368 TEU’s dan 10 tahun berikutnya 615.923 TEU’s, kebutuhan container yard di Terminal Berlian di awal proyeksi yaitu tahun 2022 adalah 48.727,65 m2 dan 10 tahun berikutnya adalah 60.831,85 m2. Dari hasil simulasi lay-out didapatkan waktu maksimum penanganan petikemas untuk proses muat sebesar 858 menit atau 14,3 jam dengan arus total 414 petikemas dan waktu minimum sebesar 454,8 menit atau 7,58 jam dengan total 219 petikemas.Sedangkan di proses bongkar didapatkan waktu maksimum untuk penanganan petikemas sebesar 390,7 menit atau 6,51 jam dan arus bongkar total 177 petikemas dan waktu minimum dengan total waktu 161,95 menit atau 2,7 jam dengan arus bongkar total 78 petikemas. Serta kinerja utilization alat yang digunakan di Terminal Berlian untuk Harbour Mobiler Crane sebesar 48,9 %, Rubber Tyred Gantry sebesar 69,8% dan Head Truck sebesar 82,5%.
======================================================================================================================================
Berlian Terminal is a domestic container yard Terminal in Tanjung Perak port area of Surabaya. Increasing the flow of containers from year to year, requires the role of a container port with better performance so as to ensure smooth container transportation. The need for container yards in the Berlian Terminal is an indicator needed to assess the smooth operation of the Berlian Terminal in serving container loading and unloading activities and its development in the future. Needed analysis, lay-out, and equipment in container yards will have an impact on current and future capacity building efforts. For this reason, a study is needed to analyze the needs of container yards in Berlian Terminal, lay-out container yard and the performance of existing equipment in order to serve the increasing container current every year. By analyzing the container current, facilities, performance and field area of the buildup in the Berlian Terminal. It can then be used to calculate the area of the stacking field, the layout of the stacking field and the need for equipment in the container yard today and ten years later. This study resulted in the planned total flow of containers entering the Berlian Terminal container yard at 593,368 TEU’s and 615,923 TEU’s for the next 10 years. From the lay-out simulation results, the maximum time for handling containers for the loading process is 858 minutes or 14,3 hours with a total flow of 414 containers and a minimum time of 454,8 minutes or 7,58 hours with a total of 219 containers. The maximum time for handling unloading containers is 390,7 minutes or 6,51 hours and the total unloading is 177 containers and the minimum time is 161,95 minutes or 2.7 hours with a total unloading time of 78 containers. As well as the utilization performance of the tools used at Berlian Terminal for Harbous Mobile Crane by 48,9%, Rubber Tyred Gantry by 69,8% and Head Truck by 82,5%.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Albertus Kelvin Manurung
Date Deposited: 07 Feb 2023 08:19
Last Modified: 07 Feb 2023 08:19
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96382

Actions (login required)

View Item View Item