Perancangan Video Dongeng Febel dengan Teknik Motion Grafis untuk Anak Indonesia Usia 5-6 Tahun

Faisa, Mutia Tsany (2023) Perancangan Video Dongeng Febel dengan Teknik Motion Grafis untuk Anak Indonesia Usia 5-6 Tahun. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08511840000024-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08511840000024-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 July 2025.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Pada usia 5-6 tahun, anak akan mempelajari nilai moral yang memiliki pengaruh pada pembentukan karakternya saat dewasa. Pada usia tersebut, anak lebih banyak berada dalam pengasuhan orang tua, sehingga orang tua perlu memberikan pengasuhan dan pendidikan yang memadai di rumah. Dongeng fabel merupakan salah satu media edutainment dengan muatan nilai moral yang cocok untuk anak-anak di bawah 7 tahun. Penyampaian dongeng melalui video motion memiliki daya tarik tersendiri bagi anak yang menyukai bahasa visual, sehingga anak dapat mempelajari moral dengan cara yang menyenangkan bersama orang tua di rumah. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui bagaimana merancang video dongeng fabel dengan teknik motion untuk anak usia 5-6 tahun, khususnya untuk anak Indonesia. Perancangan ini dilakukan dengan metode studi literatur, studi desain terdahulu, depth interview, dan kuesioner. Penelitian diawali dengan mencari materi melalui studi literatur dan studi desain terdahulu. Kemudian dilanjutkan dengan penyebaran kuesioner kepada target pasar dan depth interview kepada narasumber yang berpengalaman dalam dunia animasi anak. Hasil penelitian kemudian dianalisa untuk membuat konsep desain. Selanjutnya, konsep dievaluasi melalui depth interview oleh narasumber yang berpengalaman dalam dunia mendongeng dan diberikan penilaian oleh orang tua anak sebagai pemiliki wewenang dalam menyeleksi tontonan anak. Cerita dongeng fabel ditulis dengan menyesuaikan nilai moral yang ingin ditanamkan. Nilai moral diambil dari nilai-nilai Pancasila sehingga sesuai dengan nilai yang berlaku di Indonesia. Alur, pengembangan konflik, konsep visual, serta hal-hal teknis disesuaikan dengan karkateristik target audiens yaitu anak Indonesia usia 5-6 tahun.
========================================================================================================================
===========
At the age of 5-6 years, the child will learn moral values influence the formation of his character as an adult. Children are more in parental care at that age, so parents need to provide adequate care and education at home. Fables are one of the edutainment media with content of moral values suitable for children under seven years old. The delivery of fairy tales through motion videos has its charm for children who like visual language, so children can learn morals in a fun way with parents at home. This research was conducted to find out how to design fabled fairy tale videos with motion techniques for children aged 5-6 years, especially for Indonesian children. This design was carried out using the literature study method, previous design studies, depth interviews, and questionnaires. Research begins with finding material through literature studies and previous design studies. Then continued with the distribution of questionnaires to the target market and depth interviews with resource persons experienced in children's animation. The results of the research are then analyzed to create a design concept. The concept is then evaluated through depth interviews by speakers who are experienced in storytelling and given an assessment by the child's parents, who have the authority to select the child's spectacle. Fabled fairy tale stories are written by adjusting the moral values to be instilled. Moral values are taken from the essence of Pancasila so they are by the prevailing values in Indonesia. Flow, conflict development, visual concepts, and technical matters are adapted to the target audience’s characteristics, namely Indonesian children aged 5-6 years.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSDKV 778.534 7 Fai p-1 2023
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Fabel, Motion Grafis, Nilai Moral. Keywords: Fables, Motion Graphics, Moral Values.
Subjects: L Education > L Education (General)
P Language and Literature > PZ Childrens literature
T Technology > TR Photography > TR897.7 Computer animation
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mutia Tsany Faisa
Date Deposited: 10 Feb 2023 07:47
Last Modified: 01 Sep 2023 04:45
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96671

Actions (login required)

View Item View Item