Rancang Bangun Alat Pembuat Gelombang Sederhana (Mini Wavemaker) Tipe Flap

Maulana, Noviar Alfi (2023) Rancang Bangun Alat Pembuat Gelombang Sederhana (Mini Wavemaker) Tipe Flap. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Undergraduate Thesis] Text (Undergraduate Thesis)
04111840000062_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until March 2025.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Pembuatan prototipe penting dilakukan untuk menghindari kesalahan kritis dalam eksperimen jika hanya mengandalkan pendekatan teoritis saja. Salah satu fasilitas penting yang digunakan pada uji coba prototype kapal adalah pembuat gelombang (wavemaker). Oleh karena itu, diperlukan suatu alat pembuat gelombang untuk percobaan prototype kapal dengan ukuran prototype ≤ 1 meter dikarenakan water tank yang terbatas. Hasil dari penelitian ini didapatkan sebuat alat pembuat gelombang sederhana (mini wavemaker) yang dapat dikontrol dengan aplikasi kontrol berbasis android yang telah tervalidasi pada percobaan variasi 1 dengan nilai eror tinggi gelombang adalah 9,41% dan nilai eror panjang gelombang adalah 2,78% yang termasuk pada kategori sangat baik dalam mengestimasi. Setelah melakukan validasi, maka tahap selanjutnya yaitu mencari hasil data percobaan dengan 9 variasi yang telah ditentukan pada generator wave-maker dengan analisis menggunakan asumsi-asumsi regresi klasik untuk mendapatkan persamaan pendekatan agar dapat memprediksi gelombang yang akan dihasilkan oleh generator wavemaker dan mendapatkan nilai eror yang baik dalam percobaan sebesar 4,25% untuk tinggi seluruh gelombang dan 4,11% untuk panjang seluruh gelombang yang berarti sangat baik dalam estimasi.
==========================================================================================================================================
Prototyping is important to avoid critical errors in experiments if only relying on theoretical approaches. One of the important facilities used in prototype ship trials is a wavemaker. Therefore, a wavemaker with a small water tank that can accommodate a small prototype ship is needed. This research is aimed at making a tool that supports prototypes and small-scale water tanks, namely a simple wave maker. The results of this research obtained a simple wave maker that can be controlled with an android-based control application that has been validated by experiments on variation 1 with a wave height error value of 9.41% and a wavelength error value of 2.78% in a very good category in estimating. After validating, the next step is to find the results of experimental data with 9 variations that have been determined on the wave-maker generator by analyzing using classical regression assumptions to get an approach equation to predict the waves that will be generated by the wavemaker generator and get a good error value in the experiment of 4.25% for the height of the entire wave and 4.11% for the length of the entire wave which means very good in estimation.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Prototype, Pembuat Gelombang, Aplikasi Android, Gelombang
Subjects: Q Science > QE Geology > QE538.5 Seismic waves. Elastic waves
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC147 Ocean wave power.
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM751 Resistance and propulsion of ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Noviar Alfi Maulana
Date Deposited: 11 Feb 2023 12:20
Last Modified: 11 Feb 2023 12:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96775

Actions (login required)

View Item View Item