Sukma, Nadya Paramita Langening (2023) Implementasi Random Decrement Methods Untuk Identifikasi Kerusakan Material Sandwich Pada Pelat Sisi Lambung Kapal. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
6020211005-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2025. Download (7MB) | Request a copy |
Abstract
Dalam menjamin keamanan serta keselamatan pada saat kapal beroperasional, konstruksi kapal membutuhkan material yang tidak hanya kuat namun juga ringan sehingga mampu mengangkut muatan yang lebih banyak. Penerapan material sandwich pada konstruksi kapal memiliki keunggulan dapat mereduksi berat hingga 15% dan menyederhanakan bentuk konstruksi kapal.
Penerapan pelat sandwich pada struktur lambung sisi kapal memiliki resiko terjadinya keretakan akibat pembebanan yang berulang dan terjadi dalam waktu yang lama. Namun, penerapan material sandwich pada lambung kapal memiliki tantangan identifikasi kerusakan dalam pencegahan kerusakan yang terjadi. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan metode identifikasi kerusakan material sandwich dengan melakukan analisa respon getaran menggunakan random decrement method. Data respon getaran didapatkan dari eksperimen yang telah dilakukan pada peneliti sebelumnya dan divalidasi dengan metode elemen hingga. Indikasi kerusakan yang terjadi pada material sandwich dapat diketahui ketika random decrement signature mengalami perubahan amplitudo dimana semakin tinggi amplitudo yang dihasilkan maka tingkat kerusakan akan semakin tinggi. Akurasi terbaik random decrement method diperoleh dengan menggunakan kondisi trigger level crossing dengan nilai sebesar 15 m/s2, dimana nilai amplitude tertinggi yang didapatkan yaitu sebesar 15 m/s2 pada kondisi intact, damage 1, damage 2 dan 20 m/s2 pada kondisi damage 3.
=================================================================================================================================
In term of ensuring security and safety in ship operation, ship construction requires strong and light materials so the ship can carry more cargo. The application of sandwich materials in ship construction has the advantage of being able to reduce lightweight up to 15% and simplify the shape of ship construction. The application of sandwich plates to the ship's side hull structure has the risk of cracking due to repeated loading and occurs for a long time. However, the application of sandwich material to the ship hull has the challenge of identifying damage in preventing damage from occurring. Therefore, this study aims to develop a method of identifying sandwich material damage by analyzing the vibration response using the random decrement method. Vibration response data obtained from experiments that have been carried out by previous researchers and validated by the finite element method. Indications of damage occurring to the sandwich material can be seen when the random decrement signature changes in amplitude where the higher the amplitude generated, the higher the level of damage. The best accuracy of the random decrement method is obtained using trigger level crossing conditions with a value of 15 m/s2, where the highest amplitude value obtained is 15 m/s2 in intact condition, damage 1, damage 2 and 20 m/s2 in damage condition 3.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Material sandwich, Metode elemen hingga, random decrement method. |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA355 Vibration. V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture) |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Nadya Paramita Langening Sukma |
Date Deposited: | 13 Feb 2023 06:04 |
Last Modified: | 13 Feb 2023 06:04 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/96829 |
Actions (login required)
View Item |