Pengembangan Skenario untuk Meminimalisir Delay pada Proyek Jalan Perkerasan Lentur dengan Pendekatan Sistem Dinamik

Zuhri, M. Syaifuddin (2023) Pengembangan Skenario untuk Meminimalisir Delay pada Proyek Jalan Perkerasan Lentur dengan Pendekatan Sistem Dinamik. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6012202007-Master_Thesis.pdf] Text
6012202007-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Indikator kesuksesan suatu proyek diukur dari ketepatan waktu, tidak melebihi dana yang dianggarkan, dan spesifikasi (kualitas) yang disyaratkan terpenuhi. Delay proyek seringkali disebabkan oleh beberapa faktor, diantaranya adalah faktor tenaga kerja, pembiayaan, peralatan, kesalahan kontraktor, dan faktor eksternal. Delay proyek juga dapat memperpanjang jadwal, meningkatkan biaya proyek, dan membahayakan kualitas dan keamanan. Dikarenakan terbatasnya pengetahuan sistematis yang tersedia tentang dinamika delay khususnya pada proyek jalan tipe perkerasan lentur dengan variabel penyebab yang juga bersifat dinamis, maka simulasi yang tepat digunakan adalah simulasi kontinyu dengan pendekatan Sistem Dinamik. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis bentuk hubungan antar variabel penyebab delay pada proyek jalan tipe perkerasan lentur, serta menganalisis solusi terbaik dalam meminimalisir delay pada proyek jalan tipe perkerasan lentur dengan memilih skenario terbaik berdasarkan simulasi pada model untuk beberapa skenario perbaikan yang dikembangkan. Langkah penelitian ini dibagi menjadi 5 tahap, yaitu tahap problem articulation, dynamic hypothesis, formulation, testing, dan policy formulation & evaluation. Variabel penelitian dirumuskan berdasarkan hasil studi literatur dengan pengukuran menggunakan skala tingkat persetujuan. Model awal menggunakan bentuk Diagram Kausatik yang selanjutnya dikembangkan menjadi Stock Flow Diagram. Responden berasal dari pihak owner dan kontraktor seperti Kepala Seksi, Staf Ahli, PPK, Manajer Proyek, dan Site Engineer. Pengumpulan data primer dan sekunder menggunakan kuesioner dan wawancara. Dari hasil analisis diperoleh solusi terbaik dengan kemampuan mengurangi persentase delay sebesar 35,73% untuk periode proyek 7 bulan dalam bentuk skenario perbaikan, yaitu dengan menerapkan implementasi mencari supplier material didaerah lokal, menyediakan material sebelum pelaksanaan pekerjaan, merekrut pekerja dan pengawas yang berpengalaman, berpendidikan, serta memiliki peran aktif dalam pekerjaan proyek jalan perkerasan lentur. Selain itu juga memberikan pelatihan teknis dan seminar secara rutin sesuai kebutuhan kepada para pekerja dan pengawas. Sehingga dapat mencapai tujuan dan kesuksesan proyek.
===============================================================================================================================
Indicator of the success of a project is measured by timeliness, not exceeding the budgeted funds, and the required specifications (quality) are met. Delays on construction projects are very common. Delays are often caused by several factors, including labor, financing, equipment, contractor errors, and external factors. Delays can also lengthen schedules, increase project costs, and compromise quality and safety. Due to the limited available systematic knowledge about the dynamics of delay especially in flexible pavement type road projects with dynamic causes, the appropriate simulation used is a continuous simulation with a System Dynamics approach. This study aims to analyze the form of the relationship between the variables causing the delay on flexible pavement type road projects, as well as analyze the best solution in minimizing delay in flexible pavement type road projects by choosing the best skenario based on simulations on the model for several skenarios improvements developed. This research step is divided into 5 stages, namely the problem articulation, dynamic hypothesis, formulation, testing, and policy formulation & evaluation. The research variables were formulated based on the results of a literature study with measurements using an agreement level scale. The initial model uses the form of a Causatic Diagram which is then developed into a Stock Flow Diagram. Respondents came from owners and contractors such as Section Heads, Expert Staff, PPK, Project Managers, and Site Engineers. Primary and secondary data collection using questionnaires and interviews. From the analysis results, the best solution is obtained with the ability to reduce the percentage of delay by 35.73% for a 7-month project period in the form of an improvement scenario, namely by implementing the implementation of looking for material suppliers in the local area, providing materials before carrying out work, recruiting experienced, educated workers and supervisors, as well as having an active role in flexible pavement road project work. In addition, it also provides regular technical training and seminars as needed for workers and supervisors. So as to achieve project goals and success.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Delay, Jalan Perkerasan Lentur, Sistem Dinamik, Flexible Pavement Road, System Dynamic
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T56.8 Project Management
T Technology > T Technology (General) > T57.83 Dynamic programming
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis
Depositing User: M. Syaifuddin Zuhri
Date Deposited: 13 Feb 2023 07:10
Last Modified: 13 Feb 2023 07:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96965

Actions (login required)

View Item View Item