Formal Safety Assessment (FSA) Lalu Lintas Pelayaran pada Perairan Indonesia di Selat Malaka dan Singapura

Saskara, Ida Bagus Gede (2023) Formal Safety Assessment (FSA) Lalu Lintas Pelayaran pada Perairan Indonesia di Selat Malaka dan Singapura. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6032201164-Master_Thesis.pdf] Text
6032201164-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Formal Safety Assessment (FSA) adalah pedoman yang ditetapkan oleh International Maritime Organization (IMO) secara sistematis dan terstruktur yang bertujuan untuk meningkatkan keselamatan maritim. Dalam industri perkapalan, Formal Safety Assessment telah secara luas dan bertahap diaplikasikan untuk menjamin keselamatan pada wilayah perairan dunia tidak terkecuali di Indonesia tepatnya Selat Malaka. Selat Malaka dan Singapura merupakan jalur perdagangan terbesar di kawasan Asia Tenggara yang banyak dilalui oleh kapal dari berbagai belahan dunia. Padatnya lalu lintas kapal serta karakteristik geografis Selat Malaka dan Singapura yang dangkal dan sempit menyebabkan terjadinya insiden tubrukan dan kandas tiap tahunnya. Menurut data dari Tripartite Technical Experts Group (TTEG), jumlah insiden tubrukan dan kandas pada periode 2007-2019 mencapai 64 insiden. Berdasarkan data tersebut, penelitian perlu diadakan untuk menganalisa risiko dan menjamin keselamatan kapal dan mengurangi insiden tubrukan dan kandas yang melintasi perairan pada wilayah Selat Malaka dan Singapura dalam bentuk Formal Safety Assessment (FSA). Beberapa tahapan diterapkan dalam FSA diantaranya; Identifikasi bahaya, Penilaian risiko, Upaya pengendalian risiko, Penilaian manfaat biaya dan terakhir memberikan rekomendasi untuk pengambilan keputusan. Hasil yang diperoleh adalah mengusulkan pelatihan anggota Vessel Traffic Service (VTS) mampu menurunkan tingkat risiko kandas dan tubrukan kapal yang melintas di Selat Malaka dan Selat Singapura terutama pada daerah dengan lalu lintas yang berasal dan menuju perairan di Indonesia.
=============================================================================================================================
The Formal Safety Assessment (FSA) is a guideline set by the International Maritime Organization (IMO) in a systematic and structured manner that aims to improve maritime safety. In the shipping industry, the Formal Safety Assessment has been extensively and gradually applied to ensure safety in the world's waters, including Indonesia, to be precise, the Malacca Strait. The Straits of Malacca and Singapore are the largest trade routes in the Southeast Asian region which are passed by many ships from various parts of the world. The dense traffic of ships and the shallow and narrow geographical characteristics of the Malacca and Singapore Straits have resulted in collisions and aground incidents every year. According to data from the Tripartite Technical Experts Group (TTEG), the number of collisions and grounding incidents in the 2007-2019 period reached 64 incidents. Based on these data, research needs to be conducted to analyze risks and ensure ship safety and reduce incidents of collisions and aground crossing the waters in the Malacca and Singapore Straits in the form of a Formal Safety Assessment (FSA). Several stages are implemented in the FSA including; Hazard identification, risk assessment, risk control efforts, cost benefit assessment and lastly provide recommendations for decision making. The result in this study is to suggest training for Vessel Traffic Service (VTS) members can reduce the level of risk for collisions and grounding of ships passing the Straits of Malacca and Singapore including areas with traffic originating from and heading to Indonesian territory.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Formal Safety Assessment, Selat Malaka dan Singapura, Risk Assessment, Straits of Malacca and Singapore
Subjects: V Naval Science > VK > VK200 Merchant marine--Safety measures
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 61101-Master of Technology Management (MMT)
Depositing User: Ida Bagus Gede Saskara
Date Deposited: 13 Feb 2023 03:42
Last Modified: 13 Feb 2023 03:42
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/97029

Actions (login required)

View Item View Item