Untoro, Athif Lanang (2023) Desain Sistem Pembelajaran Interaktif Menggunakan Wearable Sensor Glove Untuk Membantu Pembelajaran Anak Tunagrahita. Other thesis, Institute Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
07311840000042-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2025. Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
Anak anak yang memiliki Tunagrahita dan memiliki permasalahan dalam melakukan pembelajaran memerlukan sebuah metode pembelajaran yang efektif dan tidak cepat membosankan, anak anak tunagrahita memerlukan sebuah sistem pembelajaran yang khusus dikarenakan kemampuan kognitif yang berbeda dengan anak anak biasa, menggunakan sistem pembelajaran yang sesuai dengan standar sekolah memiliki sifat yang kurang efektif, selain pembelajaran khusus, perlu juga digunakan beberapa alat khusus yang dapat membantu anak anak tunagrahita dalam melakukan pembelajarannya. Selain kendala kognitif yang dialami oleh anak tunagrahita, kemampuan konsentrasi anak juga harus diperhatikan, perlunya sebuah cara cara khusus seperti menggunakan warna - warna cerah untuk mendapatkan respon dari anak anak tunagrahita. Dari kendala yang telah disebutkan, perlu dibuatkan sebuah sistem pembelajaran yang dapat memberikan kesempatan bagi anak tunagrahita untuk mendapatkan edukasi layaknya seperti anak normal, maka oleh itu akan dibuatkannya sebuah sistem pembelajaran interaktif yang akan menggunakan sebuah tablet untuk menampilkan pembelajaran pilihan ganda, penelitian ini juga akan menggunakan sebuah sensor flex sebagai metode untuk menjawab pilihan ganda. Dalam pembelajaran interaktif anak anak akan diajarkan benda benda, angka atau matematika, dan juga huruf. Alat asistif yang berhasil dikembangkan dalam penelitian berhasil menampilkan soal pada sebuah Tablet dengan menggunakan program MIT App Inventor dan sensor bisa dijalankan dengan nilai standar deviasi untuk nilai tegangan sebesar 0.055 pada saat flex sensor di posisi 0° derajat dan 0.0475 pada saat flex sensor di posisi 90° derajat, alat asistif mempunyai juga mempunyai nilai rata rata ADC sebesar 183.75. Alat asistif yang dikembangkan dalam penelitian ini mampu untuk digunakan untuk menjawab 7 soal pilihan ganda dengan benar dari 12 soal untuk subjek anak pertama dan 6 soal pilihan ganda dengan benar dari 12 soal untuk subjek anak kedua, kedua soal juga mampu ditampilkan pada aplikasi di sebuah Tablet, pengujian yang telah dijalankan masih dilakukan pengembangan, seperti perlu ditingkatkan intensitas pengujian, memperbanyak gambar pada soal, subjek penelitian juga bisa diperluas jika bisa, desain cincin dalam penelitian juga harus diperbaiki, dan yang terakhir adalah metode thresholding juga perlu diubah, hal ini dapat dicapai dengan menggunakan modul step up dan juga buffer
====================================================================================================================================
Children who have mental dissabilities and have problems in carrying out their studies and need a learning method that is both effective and not boring, special needs children need a specific learning system because their cognitive abilities are different from ordinary children, using a learning system that is in accordance with school standards has less effective outcome, aside from using a specific learning, it is also necessary to use several specific tools that can help special needs children in carrying out their studies. In addition to the cognitive dissabilities experienced by special needs children, children's concentration abilities must also be considered, the need for a specific method such as using bright colors to get a better response from special needs children. From the obstacles that have been mentioned, it is necessary to create a specific learning system that can provide opportunities for special needs children to get education alike normal children, therefore an interactive learning system will be create in this research that will use a application that will be shown in a tablet to display multiple choice question, this research will also be using a sensor flex as a way for the student to answer the multiple choice. During the interactive learning process the children will be taught several subject such as learning about objects, numbers or subjects mathematic, and also letters. The assistive tool that was successfully developed in the research succeeded in displaying questions on a tablet using an application, this application was develop by using a web named MIT App Inventor and the sensor can be run with a standard deviation value for a voltage value of 0.055 when the flex sensor is in the 0° position and 0.0475 when the flex sensor is in the 90° degree position. The assistive device also has an average ADC value of 183.75. The assistive tool that was developed in this study is capable of being used to answer 7 multiple choice questions correctly out of the 12 questions for the first subject and 6 multiple choice question was answered correctly out of the 12 questions for the second subject. Both question was able to be displayed on an application when using a tablet, the tests that have been carried out are still need to be developed further, such as the need to increase the intensity of the test, adding more pictures to the multiple choice questions, the subjects that participate in this research can also be expanded if possible, the design of the ring in this research must also be improved, and finally the thresholding method also needs to be changed, this can be achieved by using a step up module and also a buffer
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Tunagrahita, Pembelajaran Interaktif, Edukasi Tunagrahita, Intellectual Disabilities, Interactive Learning, Education for the Mentally Disabled |
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education R Medicine > RM Therapeutics. Pharmacology > RM950 Rehabilitation technology. |
Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Biomedical Engineering > 11410-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Athif Lanang Untoro |
Date Deposited: | 14 Feb 2023 02:17 |
Last Modified: | 14 Feb 2023 02:17 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/97154 |
Actions (login required)
View Item |