Perancangan Motion Comic Sejarah Sumpah Pemuda Sebagai Konten Edukasi Sejarah Indonesia

Pantow, Jessica Julianti (2023) Perancangan Motion Comic Sejarah Sumpah Pemuda Sebagai Konten Edukasi Sejarah Indonesia. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311740000051-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311740000051-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Sumpah Pemuda merupakan peristiwa yang sangat bersejarah dan akan selalu dirayakan setiap tanggal 28 Oktober oleh bangsa Indonesia. Peristiwa Sumpah Pemuda adalah salah satu tonggak yang sangat berpengaruh terhadap pergerakan kemerdekaan Indonesia. Dibalik peristiwa Sumpah Pemuda tahun 1928 tersebut terdapat perjuangan organisasi-organisasi pemuda Indonesia yang melatarbelakanginya namun sering terlupakan. Melalui perancangan desain komunikasi visual ini penulis bermaksud untuk mengangkat cerita dibalik tercetusnya Sumpah Pemuda tersebut sehingga menjadi salah satu media edukasi yang menarik dan relevan untuk menjangkau target audiens-nya yaitu remaja. Proses perancangan ini dilakukan melalui dua tahapan, yakni tahap pengumpulan data yang dilakukan melalui metode studi literatur, depth interview dan observasi ke museum Sumpah Pemuda. Tahap kedua adalah proses desain yang dilakukan melalui pendekatan metode eksperimen. Hasil akhir dari perancangan ini berupa motion comic yang menceritakan bagaimana pemuda Indonesia berorganisasi dan merumuskan Sumpah Pemuda hingga peresmian ikrarnya pada tanggal 28 Oktober 1928. Hasil perancangan ini diharapkan dapat menjadi media yang tepat untuk pembelajaran sejarah peristiwa Sumpah Pemuda bagi generasi muda Indonesia.
================================================================================================================================
Sumpah Pemuda is a very historic event and will always be celebrated every October 28 by the Indonesian people. Sumpah Pemuda event was one of the milestones that greatly influenced the Indonesian independence movement. Behind the events of the Sumpah Pemuda 1928 there is the struggle of Indonesian youth organizations behind it but it is often forgotten. Through the design of this visual communication design, the author intends to tell the story behind the emergence of the Sumpah Pemuda so that it becomes an interesting and relevant educational medium to reach its target audience, namely teenagers. This design process was carried out through two stages, namely the data collection stage which was carried out through the method of literature study, in-depth interviews and observations at the Museum Sumpah Pemuda. The second stage is the design process stage which is carried out through the experimental method. The final result of this design is a motion comic that tells how Indonesian youth organize and formulate the Sumpah Pemuda until the inauguration of their pledge on October 28, 1928. The results of this design are expected to be the right media for learning the history of the Sumpah Pemuda event for Indonesia's young generation.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: motion comic, organisasi pemuda, sumpah pemuda, youth organization
Subjects: N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Jessica Julianti Pantow
Date Deposited: 16 Feb 2023 05:34
Last Modified: 16 Feb 2023 05:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/97466

Actions (login required)

View Item View Item