Studi Numerik Karakteristik Aliran Udara Di Dalam Kabin Kendaraan Tipe Elf Serta Pengaruh Pada Penyebaran Virus COVID-19

Furqon, Nandana Ghozy Alif (2023) Studi Numerik Karakteristik Aliran Udara Di Dalam Kabin Kendaraan Tipe Elf Serta Pengaruh Pada Penyebaran Virus COVID-19. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02111840000142-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02111840000142-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until April 2025.

Download (46MB) | Request a copy

Abstract

Pandemi virus COVID-19 bermula pada tahun 2019 dan diisukan telah menyebar pada awal tahun 2020 di seluruh dunia. Virus yang menyerang saluran pernapasan tersebut telah menyebabkan meningkatnya kasus kematian. Penyebaran virus tersebut terjadi karena media dan metode penyebarannya melalui aerosol dan droplet yang berasal dari manusia ke manusia lain saat berbicara dan bernafas serta dapat bertahan di ruang lingkup bebas dan benda di sekitar selama beberapa waktu. Oleh sebab itu, diadakan protokol penanganan dalam mencegah penyebaran virus COVID-19 pada transportasi publik seperti memakai masker, menjaga jarak, cuci tangan dan menjaga batasan interaksi sosial. Salah satu peningkatan penyebaran virus COVID-19 terjadi di ruang publik, salah satunya pada transportasi umum dimana terdapat kumpulan beberapa orang di dalam kabin kendaraan dengan kapasitas penumpang yang banyak. Berdasarkan kasus tersebut, maka pada tugas akhir ini dilakukan analisa numerik karakteristik aliran udara di dalam kendaraan, dengan studi kasus mobil minibus tipe elf untuk mengetahui letak posisi duduk guna mencegah terjadinya penyebaran virus COVID-19 dalam transportasi umum.
Tugas akhir ini menggunakan metode simulasi dengan software ANSYS FLUENT untuk mengetahui penyebaran secara komputasi dengan variasi konfigurasi bukaan jendela terbuka pada kendaraan dengan kecepatan yang dipengaruhi oleh udara dari luar. Kemudia hasil simulasi akan di validasi melalui eksperimen dengan membandingkan nilai tekanan udara pada titik tertentu antara simulasi dan eksperimen. Untuk nilai validasi akan digunakan salah satu tekanan pada salah satu varias jendela terbuka.
Hasil simulasi yang diamati berdasarkan hasil kecepatan udara yang mempengaruhi kecepatan udara, tekanan dan aliran udara di dalam kabin serta karakteristik aliran partikel di dalam kabin. Variasi konfigurasi jendela terbuka yang paling membahayakan penumpang lainnya dilihat dari 3 sumber injeksi pada tiap variasi yaitu pada variasi 1 dengan sumber injeksi pada penumpang 14, variasi 2 pada penumpang 14, variasi 3 pada keseluruhan sumber injeksi pada penumpang, dan variasi 4 pada penumpang 1. Lalu variasi konfigurasi jendela terbuka yang paling aman penumpang lainnya adalah variasi 5 dan 6 karena virus keluar lebih cepat dari dalam kabin sehingga tidak menularkan virus kepada penumpang lain.
============================================================================================================================
The COVID-19 virus pandemic began in 2019 and is rumored to have spread in early 2020 around the world. The virus that attacks the respiratory tract has caused an increase in the number of deaths. The spread of the virus occurs because of the medium and method of spreading it through aerosols and droplets that come from humans to other humans when talking and breathing and can survive in a free environment and objects around for some time. Therefore, handling protocols are held to prevent the spread of the COVID-19 virus on public transportation, such as wearing masks, maintaining distance, washing hands and maintaining social interaction limits. One of the increasing spread of the COVID-19 virus occurs in public spaces, one of which is on public transportation where there are several people in the cabin of a vehicle with a large passenger capacity. Based on this case, in this final project, a numerical analysis of the characteristics of air flow in a vehicle, with a case study of an elf-type minibus to find out where to sit in order to prevent the spread of the COVID-19 virus in public transportation.
This final project uses a simulation method with ANSYS FLUENT software to determine the computational spread with variations in the configuration of open window openings on vehicles with a speed that effected from outside. Then the simulation results will be validated through experiments by comparing the air pressure value at a certain point between the simulation and the experiment. For the validation value, one pressure will be used on one of the open window variations.
The observed simulation results are based on the results of air velocity which affect air velocity, pressure and air flow in the cabin as well as the characteristics of the particle flow in the cabin. Variations in the open window configuration that are the most dangerous to other passengers are seen from the 3 injection sources for each variation, namely variation 1 with injection sources from passengers no.14, variation 2 from passengers no.14, variation 3 for all injection from 3 passenger and variation 4 from passenger no.1. Then the variations of the open window configuration that are the safest for other passengers are variations 5 and 6 because the virus leaves the cabin more quickly so it does not transmit the virus to other passengers

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: COVID-19, Penyebaran virus, Analisa Numerik, Aliran Udara COVID-19, Spread of Virus, Numerical Analysis, Air Flow
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA357 Computational fluid dynamics. Fluid Mechanics
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nandana Ghozy Alif Furqon
Date Deposited: 17 Feb 2023 03:08
Last Modified: 20 Feb 2023 03:05
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/97587

Actions (login required)

View Item View Item