Analisis Hubungan Antara Fasilitas Dan Peralatan Pelabuhan Dengan Daya Lalu (Throughput) - Studi Kasus : Pelabuhan Tanjung Perak Surabaya)

Oktaviani, Nina (2014) Analisis Hubungan Antara Fasilitas Dan Peralatan Pelabuhan Dengan Daya Lalu (Throughput) - Studi Kasus : Pelabuhan Tanjung Perak Surabaya). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4110100005_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
4110100005_Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB)

Abstract

Pelabuhan Tanjung Perak memiliki beberapa terminal yang dibedakan berdasarkan peruntukan dan letaknya. Terminal Jamrud adalah salah satu Terminal yang memiliki permasalahan kekurangan kapasitas sehingga menyebabkan kapal harus menunggu untuk sandar. Solusi yang selalu ditawarkan untuk mengatasi permasalahan tersebut adalah dengan menambahkan fasilitas dan peralatan pelabuhan. Dalam Tugas Akhir ini dibangun model perhitungan yang dapat menghubungkan fasilitas dan peralatan pelabuhan dengan throughput, dengan tujuan mengetahui apakah pengaruh penambahan faktor throughputdi terminalberpengaruh positif, negatif, atau tidak mempengaruhi.Sampel terminal yang digunakan adalah Terminal Jamrud.Dari perhitungan yang dilakukan diperoleh selisih throughputmodel dengan kenyataan adalah 0.02% untuk Jamrud Internasional, dan 4% untuk Jamrud Domestik. Model perhitungan kemudian dikembangkan untuk mengetahui kekurangan kapasitas pelabuhan dan mencari solusi untuk menyelesaikan permasalahan. Hasil pengembangan model diperoleh solusi penambahan 3 unit HMC di Terminal Jamrud Utara dan Jamrud Selatan, dan mengurangai jam istirahat menjadi 1 jam tiap shift. Dari perhitungan investasi juga dilakukan perhitungan untuk mengetahui peenambahan throughput untuk setiap Rp.1 investasi. Model juga dikembangkan untuk mendapatkan persamaan matematis dengan bentuk Y = C + α * LD + β * TGH – λ * (NOT+IT) menggunakan pendekatan analisis regresi linier berganda. Dimana Y adalah throughput, C adalah konstanta, α,β,λ adalah koefisien variabel, LD adalah variabel panjang dermaga, TGH adalah produktifitas, dan (NOT+IT) adalah waktu tidak beroperasional kapal di tambatan. Dari validasi model persamaan dengan model perhitungan diperoleh error sebesar 0.42%.
==================================================================================================================================
Port of Tanjung Perak has several terminals are differentiated by its designation and location. Jamrud Terminal is one that has a capacity shortage problem and causing a long waiting time for berth. The Solutions of those problems is to add the port facilities and equipment. Against the background of this case it is necessary to do a study on the correlation between the facilities and equipments to the port throughput. This final calculation build a model calculation to get the correlation statement between port facilities and equipments, whether positive, negatif, or no affect. From the model calculations it is known that the difference between the model and the reality is 0.02% for Jamrud International port, and4% for Jamrud Domestic port. Calculation model was then developed to determine the shortage of port capacity and seeking solutions to solve the problems. The results obtainedt hat the solutions is to add 3 units of HMC at each North Jamrud and South, and reduce break time to be 1hour per shift. This final project also calculated the investment, and get for every Rp. 1 investment will add the throughput of bag cargo to 0.1 kg, at 0.26 kg for dry bulk, and for general cargo 0.08 kg. The model was also developed to obtain mathematical equations with the form Y=C+α+β*LD*TGH-λ*(NOT +IT) using multiple linear regression analysis. Where Y is the throughput, C is a constant, α, β, λ is the coefficient of the variabel, the variabel LD is a length of port, TGH is productivity, and (NOT +IT) is not operational time per ship when berthing. Validation of the model equations with the model calculations, show the error of 0,42%.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSPe 627.2 Okt a-2014
Uncontrolled Keywords: throughput; fasilitas; peralatan; kinerja pelabuhan; model persamaan, throughput; facilities; equipment; port performance; model equations
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC357 Harbor Engineering. Piers, quays, and wharves
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Marsudiyana -
Date Deposited: 04 Jul 2023 07:02
Last Modified: 04 Jul 2023 07:02
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/98294

Actions (login required)

View Item View Item