Analisa Numeris Sistem Tambat Spar antara Catenary Mooring System Dan Taut Mooring System Akibat Beban Gelombang

Anastasia, Shanti (2008) Analisa Numeris Sistem Tambat Spar antara Catenary Mooring System Dan Taut Mooring System Akibat Beban Gelombang. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4301100033-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
4301100033-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (15MB)

Abstract

Pada tugas akhir ini akan dianalisa respon gerak dan besamya tension dari mooring line pada SPAR. Dengan menggunakan SPAR NEPTUNE dan teluk Mexico sebagai tempat pengambilan data. MOSES adalah software yang digunakan sebagai software dalam tugas akhir ini. SPAR merupakan floating platform yang paling sederhana dengan konfigurasi berupa silinder yang ditambatkan kedasar laut. Analisa terhadap system tambat yang digunakan pada sebuah SPAR memegang peranan yang cukup penting karena dengan mengetahui system tambat yang tepat untuk sebuah bangunan maka kita bisa memperoleh nilai optimum dalam perancangan sebuah struktur dengan system tambat. Struktur SPAR yang digunakan sebagai studi kasus dalam penelitian ini diasumsikan memiliki 4 buah system tambat dengan letaknya yang simetris. Dengan menggunakan dua system tambat yang berbeda yakni catenary mooring system dan taut mooring system diharapkan bisa diketahui perilaku gerak dan besarnya tegangan pada tiap-tiap system tambat dengan arah pembebanan 135° dan 180°. Baik dalam kondisi gelombang irregular maupun gelombang regular. Dari hasil perhitungan yang dilakukan motion terbesar akan diperoleh pada system tambat catenary dengan arah datang beban gelombang 180°, sedangkan tension maksimum akan diperoleh pada system tambat taut pada mooring lines 3 dengan menggunakan diameter cable sebesar 120mm, akan menghasilkan tension sebesar 215 tons.
===========================================================================================================================
this final project aimed of analyzing the motion respon and value of tension in each mooring line of SPAR Using NEPTUNE SPAR and Gulf of Mexico as data for
analyzing. MOSES was used as a computer software in this final project. From MOSES obtained motion respon of SPAR and the value of each mooring line in each moring system and in each wave load. SPAR is a simple floating platform, it has a configuration as a cylinder moored in a seabed. Mooring system in a SPAR have an important effect in project optimize. In this case we will use SPAR with 4 mooring, in symmetrical configuration. With 2 diferent mooring system, which is catenary mooring system and taut mooring system we can find the respon motion of each mooring system and the tension in each of mooring lines. We will have 2 wave load direction, it's 135° and 180°. in regular and irregular wave. The result indicated that even in regular and irregular wave load the biggest respon came from the 180° wave load direction.motion respon come from catenary mooring system, in surge respon, and for the tension it self the biggest tension came from the taut mooring system, mooring line 3 using 120mm diameter of mooring cable it has 215 tons of tensions.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSKe 627.32 Ana a-1 2008
Uncontrolled Keywords: SP AR,catenary mooring system, taut mooring system, SPAR; catenary mooring system, and taut mooring system
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC147 Ocean wave power.
V Naval Science > VK > VK361 Mooring of ships. Dry docks
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Totok Setiawan
Date Deposited: 13 Jul 2023 02:07
Last Modified: 13 Jul 2023 02:07
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/98446

Actions (login required)

View Item View Item