Optimisasi Kapasitas Sistem Pembangkit Listrik Tenaga Surya Terkoneksi Grid Pada Gedung Perkuliahan Sebagai Prosumer Dengan Integrasi Plug-In Electric Vehicle Menggunakan Modified Firefly Algorithm

Sandy, Yusdiar (2023) Optimisasi Kapasitas Sistem Pembangkit Listrik Tenaga Surya Terkoneksi Grid Pada Gedung Perkuliahan Sebagai Prosumer Dengan Integrasi Plug-In Electric Vehicle Menggunakan Modified Firefly Algorithm. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6022202002-Master_Thesis.pdf] Text
6022202002-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pemerintah Indonesia tengah fokus untuk mengurangi kadar emisi karbon. Sumbangan emisi karbon cenderung tinggi pada wilayah perkotaan yang berasal dari kendaraan bermotor. Upaya mendukung penurunan emisi karbon yang sesuai dengan daerah perkotaan adalah penggunaan kendaraan listrik dan instalasi fotovoltaik pada gedung perkantoran. Instalasi fotovoltaik menjadikan gedung memiliki sumber energi listrik mandiri. Skema prosumer dapat diterapkan pada gedung yang memiliki sumber energi listrik mandiri. Penggunaan kendaraan listrik jenis plug-in electric vehicle dapat dimanfaatkan dalam menerapkan skema prosumer karena tersedia fitur charge dan discharge pada baterainya. Berdasarkan landasan tersebut penelitian ini bertujuan melakukan optimisasi untuk memperoleh kapasitas optimal dari fotovoltaik pada gedung perkuliahan dengan integrasi plug-in electric vehicle dan memperoleh parameter ekonomis dengan menerapkan skema prosumer. Gedung perkuliahan dipilih karena aktivitas gedung perkuliahan sama dengan gedung perkantoran dengan beban puncak pada siang hari dan memiliki area untuk menginstal fotovoltaik. Penentuan kapasitas optimal disusun dalam 4 studi kasus yang memungkinkan untuk diimplementasikan pada gedung perkuliahan. Fungsi objektif pada permasalahan optimasi ini adalah levelized cost of energy (LCOE). Penyelesaian optimasasi menggunakan modified firefly algorithm. Batasan utama pada optimisasi adalah luas area maksimal yang dapat menampung fotovoltaik. Hasil optimal dari proses optimisasi diperoleh bahwa kasus 1 dan kasus 2 tidak dapat diterapkan pada gedung karena jumlah daya yang dihasilkan tidak dapat memenuhi kebutuhan daya listrik gedung perkuliahan. Kasus 3 dan 4 dapat diimplementasikan karena daya yang dihasilkan dapat memenuhi kebutuhan listrik gedung dan dapat menghemat LCOE sebesar 54,5% dari tarif listrik normal. Skema prosumer dapat diterapkan dengan baik pada kasus 4, namun implementasinya memerlukan investasi besar di awal dan memerlukan regulasi dari pemerintah
===================================================================================================================================
The Indonesian government is focusing on reducing carbon emission levels. The contribution of carbon emissions tends to be high in urban areas from motorized vehicles. Efforts to support carbon emission reduction that are suitable for urban areas are the use of electric vehicles and photovoltaic installations in office buildings. The photovoltaic installation makes the building independent source of electrical energy. The prosumer scheme can be applied to buildings that have independent sources of electrical energy. The use of plug-in electric vehicles can be utilized in implementing a prosumer scheme because the charge and discharge features are available on the battery. Based on this basis, this study aims to optimize to obtain the optimal capacity of photovoltaic in educational buildings by integrating plug-in electric vehicles and obtaining economic parameters by implementing a prosumer scheme. The educational building was chosen because the activity of the educational building is the same as an office building with a peak load during the day and has an area for installing photovoltaics. Determination of optimal capacity is compiled in 4 possible case studies to be implemented in educational buildings. The objective function in this optimization problem is the levelized cost of energy (LCOE). Completion of optimization using the modified firefly algorithm. The main limitation of optimization is the maximum area that can accommodate photovoltaics. The optimal result of the optimization process is that case 1 and case 2 cannot be applied to the building because the amount of power generated cannot meet the electrical power requirements of the educational building. Cases 3 and 4 can be implemented because the power generated can meet the building's electricity demands and can save LCOE by 54,5% of normal electricity rates. The prosumer scheme works well in case 4, but its implementation requires a large initial investment and requires regulation from the government

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Modified firefly algorithm, Optimisasi, Plug-in Electric Vehicle, Modified firefly algorithm, Optimization, Plug-in Electric Vehicle
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ808 Renewable energy sources. Energy harvesting.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Yusdiar Sandy
Date Deposited: 18 Jul 2023 02:41
Last Modified: 18 Jul 2023 02:41
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/98542

Actions (login required)

View Item View Item