Risk Assessment Subsea Hose pada Single Point Mooring (SPM) #3 PT Pertamina Hulu Energi ONWJ

Khalila, Maritza (2023) Risk Assessment Subsea Hose pada Single Point Mooring (SPM) #3 PT Pertamina Hulu Energi ONWJ. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311940000062-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311940000062-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Single Point Mooring merupakan struktur bangunan lepas pantai terapung yang berfungsi sebagai penambat dan terminal interkoneksi dalam proses loading-unloading produk cair atau gas ke struktur terapung yang tertambat, salah satunya adalah SPM #3 pada FSO Arco Ardjuna milik PT PHE ONWJ. Subsea hose merupakan bagian dari product transfer system pada SPM dan berpotensi mengalami kegagalan dalam beroperasi. Pada Tugas Akhir ini, akan dibahas mengenai risk assessment pada subsea hose dengan tujuan mengidentifikasi potensi kegagalan dan pengendalian risiko tersebut. Penelitian ini dimulai dengan melakukan identifikasi bahaya dan analisis risiko, lalu dilanjutkan dengan evaluasi risiko menggunakan risk matrix, kemudian menentukan mitigasi sehingga terdapat pengendalian yang sesuai pada potensi kegagalan. Dalam penelitian ini dilakukan analisis risiko dengen pendekatan kualitatif untuk mengetahui tingkat kategori dari nilai likelihood/probability, severity, dan detection dengan metode FTA-FMEA. Kemudian, dilakukan analisis risiko dengan pendekatan kuantitatif dengan software Orcaflex untuk mengetahui besaran dari probability of failure pada beberapa potensi kegagalan yang telah diidentifikasi sebelumnya. Dari hasil penelitian, didapatkan 19 potensi kegagalan pada subsea hose yang setelah dievaluasi risiko terdiri dari 11 potensi kegagalan dengan kategori risiko sedang, 7 potensi kegagalan dengan kategori risiko tinggi, dan 1 potensi kegagalan dengan risiko sangat tinggi. Didapatkan bahwa potensi kegagalan tertinggi pada kegagalan subsea hose pada Single Point Mooring (SPM) #3 pada kejadian Beban Arus Berulang yang Diterima oleh Hose (A.1.1) dengan nilai tingkat likelihood adalah 5 dan tingkat severity adalah 4. Maka, strategi mitigasi diberikan pada potensi kegagalan subsea hose pada SPM #3 dengan melakukan pengendalian risiko atau risk controlling. Sehingga, setelah dilakukan penilaian kembali terhadap tingkat kategori, didapatkan bahwa seluruh risiko kegagalan subsea hose mengalami penurunan, dari kecenderungan pada tingkat risiko tinggi menjadi rendah.
================================================================================================================================
Single Point Mooring (SPM) is a floating offshore structure that serves as a mooring and interconnection terminal for the loading and unloading of liquid or gas products to moored floating structures, one of which is SPM #3 on FSO Arco Ardjuna owned by PT PHE ONWJ. Subsea hoses are part of the product transfer system on SPM and have the potential to experience operational failures. This research aims to conduct a risk assessment on the subsea hoses to identify potential failures and implement risk controls. The study begins by identifying hazards and conducting risk analysis, followed by risk evaluation using a risk matrix. Mitigations are then determined to implement appropriate controls for potential failures. The research employs a qualitative approach to assess the likelihood/probability, severity, and detection categories using FTA-FMEA method. Additionally, a quantitative risk analysis is conducted using Orcaflex software to determine the probability of failure for several previously identified potential failures. The study identifies 19 potential failures in the subsea hoses, consisting of 11 with a moderate risk category, 7 with a high-risk category, and 1 with a very high-risk category. The highest potential failure is associated with the event "Repeated Current Load on Hose" (A.1.1) with a likelihood level of 5 and a severity level of 4. Consequently, risk mitigation strategies are proposed to control the risk for subsea hose failures on SPM #3. After reassessment, it is found that all risks related to subsea hose failures have been reduced from high-risk tendencies to low-risk levels.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Risk Assessment, Single Point Mooring, Subsea Hose, FTA-FMEA, Semi-Quantitative
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T174.5 Technology--Risk assessment.
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
V Naval Science > VK > VK361 Mooring of ships. Dry docks
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: maritza khalila
Date Deposited: 22 Jul 2023 08:21
Last Modified: 22 Jul 2023 08:21
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/98864

Actions (login required)

View Item View Item