Analisis Penjadwalan Proyek Docking Intermediate Survey Pada Kapal Tunda X

Rizky, Moch Ibnu Nisar Rahman Wasyiur (2023) Analisis Penjadwalan Proyek Docking Intermediate Survey Pada Kapal Tunda X. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311940000113-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311940000113-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Sektor kemaritiman memegang peranan penting dalam upaya pembangunan ekonomi Indonesia. Berdasarkan data yang disampaikan oleh Kementerian Kelautan dan Perikanan, diperkirakan sektor kemaritiman akan berkontribusi sekitar 10% terhadap Produk Domestik Bruto (PDB) Indonesia pada tahun 2025. Hal ini menunjukkan pentingnya sektor kemaritiman sebagai salah satu pilar utama dalam pertumbuhan dan pembangunan ekonomi negara. Pelabuhan merupakan salah satu aspek penting dalam kegiatan ekonomi di Indonesia. Kapal tunda merupakan jenis kapal dan salah satu faktor penting dalam mebanttu proses berbagai jenis kapal lain untuk melakukan kegiatan seperti distribusi barang dan meningkatkan efisiensi transportasi. Salah satu aspek dalam menunjang kinerja kapal adalah fasilitas pelabuhan. Pelabuhan menjadi tempat docking untuk kapal untuk reparasi dan memperbaikinya. Proses penjadwalan pada docking di pelabuhan sangat penting dalam memengaruhi efektivitas waktu dan biaya pada sebuah pelabuhan. Pada penelitian ini akan membandingkan metode Capital Path Method (CPM) dan Presedence Diagramming Method (PDM). Dengan menggunakan CPM diperoleh durasi pekerjaan selama 33 Hari. Sedangkan menggunakan metode PDM didapatkan durasi selama 24 Hari. Total biaya operasional berdasarkan durasi dan urutan pekerjaan yang dihasilkan metode CPM dengan dilakukannya crashing (percepatan) adalah Rp. Rp. 143.388.936 Sedangkan total biaya operasional berdasarkan durasi dan urutan peerjaan yang dihasilkan metode PDM dengan dilakukannya crashing (percepatan) adalah adalah sebesar Rp. 113.896.936.
================================================================================================================================
The maritime sector plays a crucial role in Indonesia's economic development efforts. According to data provided by the Ministry of Maritime Affairs and Fisheries, it is estimated that the maritime sector will contribute around 10% to Indonesia's Gross Domestic Product (GDP) by 2025. This indicates the importance of the maritime sector as one of the key pillars in the country's economic growth and development. Ports are an essential aspect of economic activities in Indonesia. Tugboats are a type of vessel and an important factor in assisting various other types of ships in carrying out activities such as cargo distribution and improving transportation efficiency. One aspect that supports the performance of ships is port facilities. Ports serve as docking places for ships for repair and maintenance. The scheduling process for docking at ports is crucial in influencing the effectiveness of time and costs at a port. This study compares the Capital Path Method (CPM) and Precedence Diagramming Method (PDM). Using the CPM method, the work duration is estimated to be 33 days, while the PDM method yields a duration of 24 days. The total operational cost based on the duration and sequence of tasks generated by the CPM method, with crashing (acceleration) applied, is Rp. 143,388,936. On the other hand, the total operational cost based on the duration and sequence of tasks generated by the PDM method, with crashing applied, amounts to Rp. 113,896,936.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Docking, Port, Scheduling, Project Management, Presedence Diagramming Method, Critical Path Method, Presedence Diagramming Method.
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD69.T54 Time management. Scheduling
T Technology > T Technology (General) > T56.8 Project Management
V Naval Science > V Naval Science (General) > V220 Naval ports, bases, reservations, docks, etc.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Moch. Ibnu Nisar Rahman W. R.
Date Deposited: 25 Jul 2023 08:41
Last Modified: 25 Jul 2023 08:41
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/99342

Actions (login required)

View Item View Item