Desain Dan Analisis Charging Station Untuk Battery Electric Bus Dengan Panel Surya, Fuel Cell, Dan Grid PLN

Dharmaputra, I Gede Agung Wijaya (2023) Desain Dan Analisis Charging Station Untuk Battery Electric Bus Dengan Panel Surya, Fuel Cell, Dan Grid PLN. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111940000149-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
07111940000149-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Seiring meningkatnya populasi, maka kebutuhan transportasi akan ikut meningkat. Dengan meningkatnya kebutuhan transportasi maka polusi emisi gas karbon akan ikut meningkat juga. Oleh karena itu, kendaraan alternatif juga mulai dikembangkan untuk mengurangi pemanasan global yang sedang terjadi. Solusi dari kendaraan alternatif ini adalah penggunaan kendaraan listrik. Seiring dengan perkembangan kendaraan listrik, terdapat sebuah inovasi untuk membuat kendaraan listrik dalam skala besar dan salah satunya adalah bus listrik. Yang saat ini sedang dikembangkan yaitu Battery Electrical Vehicle (BEV) atau yang biasa disebut juga dengan Battery Electrical Bus (BEB). Hal ini dikarenakan BEB menggunakan baterai yang dipasang langsung pada bus dan dapat diisi kembali. Dari permasalahan yang sudah ada, maka diperlukan charging station sebagai tempat umum untuk melakukan pengisian daya baterai pada bus listrik. Charging station yang akan digunakan juga perlu didesain secara efisien yang memiliki tujuan untuk meminimalisir energi dan agar charging station dapat bekerja secara optimal. Untuk meminimalisir energi yang diterima dari PLN, maka akan digunakan juga energi baru terbarukan (EBT) untuk membantu pengisan daya pada baterai. Pada penelitian ini, akan digunakan sumber EBT berupa panel surya dan fuel cell. Sistem ini akan berjalan secara hybrid dengan grid PLN. Pada penilitan ini juga akan digunakan maximum power point tracking (MPPT) algoritma fuzzy logic controller agar keluaran daya EBT yang dihasilkan akan tetap maksimal. Metode pembanding untuk MPPT menggunakan algoritma preturb and observe. Hasil dari penelitian ini didapatkan bahwa MPPT algoritma fuzzy logic controller lebih akurat dibandingkan dengan algoritma preturb and observe. Pada kondisi charging dibutuhkan waktu 100 detik untuk melakukan pengisian 1,52%.
=======================================================================================================================================
As the population increases, the need for transportation will also increase. With the increasing need for transportation, the pollution of carbon gas emissions will also increase as well. Therefore, alternative vehicles are also being developed to reduce global warming. The solution to this alternative vehicle is the use of electric vehicles. Along with the development of electric vehicles, there is an innovation to make electric vehicles on a large scale and one of them is the electric bus. Which is currently being developed is the Battery Electrical Vehicle (BEV) or commonly known as the Battery Electrical Bus (BEB). This is because BEB uses a battery that is installed directly on the bus and can be recharged. From the existing problems, a charging station is needed as a public place to charge batteries on electric buses. The charging station that will be used also needs to be designed efficiently with the aim of minimizing energy and so that the charging station can work optimally. To minimize the energy received from PLN, new renewable energy will also be used to help charge the battery. In this study, renewable energy sources will be used in the form of solar panel and fuel cells. This system will run on a hybrid basis with PLN grid. In this research an maximum power point tracking (MPPT) with fuzzy logic controller algorithm will also be used so that the power output of the renewable energy always at the maximum point. The comparison method for MPPT uses preturb and observation algorithms.. The results of this study show that the MPPT fuzzy logic controller algorithm is more accurate than the preturb and observer algorithm. In charging condition it takes 100 seconds to charge 1.52%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Bus Listrik, Panel Surya, Fuel Cell, Maximum Power Point Tracking
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1007 Electric power systems control
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1087 Photovoltaic power generation
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2931 Fuel cells
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2941 Storage batteries
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: I Gede Agung Wijaya Dharmaputra
Date Deposited: 27 Jul 2023 03:17
Last Modified: 27 Jul 2023 03:17
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/99467

Actions (login required)

View Item View Item