Optimal Scheduling Sistem Penyimpanan Energi Hibrida Baterai dan Superkapasitor pada Kendaraan Listrik menggunakan Mixed Integer Linear Programming (MILP)

Adityanugraha, Dimas Febry (2023) Optimal Scheduling Sistem Penyimpanan Energi Hibrida Baterai dan Superkapasitor pada Kendaraan Listrik menggunakan Mixed Integer Linear Programming (MILP). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111940000185-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
07111940000185-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Perkembangan teknologi kendaraan listrik terjadi dengan sangat pesat seiring dengan perkembangan teknologi sumber energi baru dan terbarukan. Salah satu bagian paling penting dari sebuah kendaraan listrik adalah sistem penyimpanan energi. Sistem penyimpanan energi yang biasa digunakan untuk kendaraan listrik adalah baterai. Baterai mempunyai kepadatan energi yang tinggi tetapi memiliki kepadatan daya yang rendah. Salah satu cara untuk memitigasi kelemahan tersebut adalah dengan menggunakan sistem penyimpanan energi hibrida, misalnya superkapasitor. Berbeda dengan sifat dari baterai, superkapasitor memiliki kepadatan daya yang tinggi, namun memiliki kepadatan energi yang rendah. Mekanisme penyimpanan energi hibrida dengan menggunakan superkapasitor yang tidak melibatkan reaksi kimia juga membuatnya kuat terhadap permintaan daya yang tinggi dan berfluktuasi tanpa mempengaruhi masa pakainya. Untuk mendapatkan hasil kombinasi teknologi penyimpanan energi yang optimal, diperlukan optimasi. Salah satu metode optimasi yang dapat digunakan adalah optimal scheduling, yaitu jenis optimasi dengan menentukan penjadwalan pembagian beban yang optimal untuk sistem penyimpanan energi agar menghasilkan biaya energi paling minimal. Metodologi penelitian yang diusulkan untuk optimal scheduling sistem penyimpanan energi kendaraan listrik adalah metode Mixed Integer Linear Programming (MILP). Penelitian ini dilakukan dengan simulasi menggunakan software MATLAB. Hasil dari penelitian diharapkan bahwa kendaraan listrik dapat memenuhi kebutuhan beban dengan biaya paling rendah dan memenuhi batasan yang ditentukan.
=====================================================================================================================================
The development of electric vehicle technology is happening very rapidly in line with the development of renewable energy source technologies. One of the most important parts in an electric vehicle is the energy storage system. The energy storage system commonly used for electric vehicle is a battery storage system. Batteries have a high energy density but a low power density. One way to mitigate this weakness is to use a hybrid energy storage system, such as a supercapacitor. In contrast to the nature of a battery, supercapacitors have a high power density, but have a low energy density. The hybrid energy storage mechanism using a supercapacitor that does not involve chemical reactions also makes it robust against high and fluctuating power demands without affecting its lifetime. To get the optimal combination of energy storage technologies, optimization is required. One of the optimization methods that can be used is optimal scheduling, which is a type of optimization by determining the optimal load sharing schedule for energy storage systems in order to produce the most minimum energy costs. The proposed research methodology for optimal scheduling of the electric vehicle energy storage systems is Mixed Integer Linear Programming (MILP). This research simulation was conducted using MATLAB software. The results of the research are expected that electric vehicles can meet the load requirements at the lowest cost and meet the specified limits.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Baterai, Kendaraan Listrik, Mixed Integer Linear Programming (MILP), Optimal Scheduling, Superkapasitor, Battery, Electric Vehicle, Mixed Integer Linear Programming (MILP), Optimal Scheduling, Supercapacitor.
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2941 Storage batteries
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL220 Electric vehicles and their batteries, etc.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Dimas Febry Adityanugraha
Date Deposited: 26 Jul 2023 14:10
Last Modified: 26 Jul 2023 14:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/99481

Actions (login required)

View Item View Item