Pithaloka, Karina Ryzananda (2023) Analisis Sosio Teknikal Untuk Mengidentifikasi Faktor Kesuksesan Dan Penghambat Digitalisasi Warung. Masters thesis, Institut Teknlogi Sepuluh Nopember.
Text
6026202009-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 September 2025. Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Perkembangan teknologi telah mengubah cara masyarakat membeli produk, dengan konsumen lebih sering menggunakan platform digital. Penggunaan teknologi digital dalam sektor ritel modern juga berdampak pada warung-warung kecil konvensional. Meskipun telah ada inovasi teknologi digital seperti sistem ritel modern dari SRC, masih terdapat tantangan dalam mencapai tujuan digitalisasi warung yang sukses. Beberapa mitra SRC belum optimal dalam menjalankan sistem digitalisasi warung yang telah disediakan karena kekurangan pemahaman mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilannya. Untuk mengatasi masalah ini, diperlukan identifikasi faktor-faktor utama yang dapat menjadikan digitalisasi warung berhasil. Penelitian ini menggunakan metode socio-technical system untuk melihat faktor kesuksesan dalam digitalisasi warung. Metode ini melibatkan penelitian kualitatif dengan wawancara terhadap mitra SRC untuk mengidentifikasi faktor kritis keberhasilan digitalisasi warung. Selanjutnya, data dianalisis dengan pencocokan data (pattern matching) dan studi literatur relevan digunakan untuk memperkuat teori yang digunakan. Hasil temuan menunjukkan bahwa faktor sosial dan teknis berpengaruh signifikan dalam kesuksesan digitalisasi warung. Pola pikir pertumbuhan (growth mindset) dan pola pikir teknologi (technology mindset) menjadi aspek utama yang memainkan peran penting. Kedua aspek tersebut harus seimbang agar digitalisasi warung berjalan optimal. Penghambat utama dalam digitalisasi warung adalah kurangnya adopsi aplikasi atau sistem yang tersedia. Oleh karena itu, penting bagi mitra SRC untuk mengadopsi aplikasi dan sistem yang tepat guna meningkatkan efisiensi operasional warung.
================================================================================================================================
Technological developments have changed the way people buy products, with consumers using digital platforms more often. The use of digital technology in the modern retail sector also has an impact on conventional small stalls. Although there have been digital technology innovations such as the modern retail system from SRC, there are still challenges in achieving the goal of successful stall digitization. Some SRC partners have not been optimal in running the stall digitization system that has been provided. To overcome this problem, it is necessary to identify the main factors that can support the success of stall digitalization. This research uses socio-technical system method to see success factors in digitalizing stalls. This method involves qualitative research with interviews with eight SRC partners to identify critical factors for the success of stall digitalization. Furthermore, the data is analyzed by pattern matching against concepts and theories in the relevant literature. The findings show that social and technical factors have a significant influence in the success of stall digitalization. Growth mindset and technology mindset are the main aspects that play an important role. These two aspects must be balanced so that the digitalization of stalls runs optimally. The main obstacle in the digitization of stalls is the lack of adoption of available applications or systems. Therefore, it is important for SRC partners to adopt the right applications and systems to improve the operational efficiency of stalls.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Critical Success Factor, Digitalization, Digital Transformation, Digitalization Stall, Growth Mindset, Technology Mindset Kritikal Sukses Faktor,Digitalisasi, Digital Transformasi, Digitalisasi Warung, Pola Pikir bertumbuh, Pola Pikir Teknologi |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.213 Management information systems. Dashboards. Enterprise resource planning. T Technology > T Technology (General) > T58.6 Management information systems |
Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 59101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Karina Ryzananda Pithaloka |
Date Deposited: | 28 Jul 2023 08:37 |
Last Modified: | 28 Jul 2023 08:37 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/99717 |
Actions (login required)
View Item |