Putri, Kiky Agustina (2023) Perancangan Sistem Kendali Auto Trajectory Dengan Gangguan Kondisi Lingkungan Berbasis Sistem Logika Fuzzy Pada Rumah Sakit Terapung. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
02311940000047-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 September 2025. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Salah satu rumah sakit terapung yang beroperasi saat ini adalah Kapal Rumah Sakit Terapung Ksatria Airlangga yang didesain sebagai rumah sakit yang akan berlayar untuk singgah membantu pengobatan masyarakat di pulau-pulau terluar yang belum memiliki fasilitas rumah sakit. Kapal Rumah Sakit Terapung Ksatria Airlangga merupakan kapal pinisi yang terbuat dari material kayu, sehingga kapal tidak mampu berlayar apabila terdapat gangguan cuaca yang ekstrim. Penelitian ini mengusulkan perancangan sistem kendali auto trajectory pada Kapal Rumah Sakit Terapung Ksatria Airlangga yang berbasis sistem kontrol logika fuzzy tipe 1 agar kapal bisa bergerak sesuai dengan titik lintasan yang telah ditetapkan. Perancangan dilakukan dengan simulasi menggunakan software Matlab R2021b. Pengujian yang dilakukan pada penelitian ini adalah uji open loop, uji close loop, dan uji lintasan. Pengujian hasil rancangan dilakukan saat ada gangguan gelombang laut setinggi 0,5 m dan 1,25 m. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perancangan sistem kendali auto trajectory yang telah dilakukan pada Kapal Rumah Sakit Terapung Ksatria Airlangga mampu melakukan track keeping sesuai dengan lintasan yang telah ditetapkan baik dengan adanya gangguan maupun tanpa gangguan, yaitu untuk error lintasan lurus dengan tinggi gelombang 0,5 m dan 1,25 m, masing-masing sebesar 1,136 m dan 1,387 m, serta untuk lintasan belok dengan adanya gangguan gelombang setinggi 0,5 meter dan 1,25 meter masing-masing menghasilkan nilai error sebesar 3,859 m dan 4,732 m. Nilai rata-rata error yang dihasilkan pada masing-masing lintasan masih berada dalam rentang nilai jari-jari circle of acceptance <13,5 m (<0,5 Lpp)
=====================================================================================================================================
One of the floating hospitals currently operating is the Ksatria Airlangga Floating Hospital Ship which is designed as a hospital that will sail to stop by to help treat people on the outer islands that do not yet have hospital facilities. The Ksatria Airlangga Floating Hospital Ship is a pinisi ship made of wood material, so the ship cannot sail if there are extreme weather disturbances. This study proposes the design of an auto trajectory control system on the Ksatria Airlangga Floating Hospital Ship based on a type 1 fuzzy logic control system so that the ship can move according to predetermined trajectory points. The design is carried out by simulating using the Matlab R2021b software. Tests carried out in this study were open loop tests, close loop tests, and track tests. Testing of the design results is carried out when there is disturbance of sea waves as high as 0.5 m and 1.25 m. The results showed that the design of the auto trajectory control system that had been carried out on the Ksatria Airlangga Floating Hospital Ship was able to carry out track keeping in accordance with a predetermined trajectory both with and without interference, namely for a straight track error with a wave height of 0.5 m and 1.25 m, respectively 1.136 m and 1.387 m, and for the turning track with wave disturbances as high as 0.5 meters and 1.25 meters each produces an error value of 3.859 m and 4.732 m. The average error value generated on each track is still within the range of the radius of the circle of acceptance <13.5 m (<0.5 Lpp)
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Auto Trajectory, Logika Fuzzy, Rumah Sakit Terapung,Auto Trajectory, Fuzzy Logic, Floating Hospital |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA9.64 Fuzzy logic T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ213 Automatic control. V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM365 Remote submersibles. Autonomous vehicles. |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Kiky Agustina Putri |
Date Deposited: | 01 Aug 2023 05:53 |
Last Modified: | 01 Aug 2023 05:53 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/99745 |
Actions (login required)
View Item |