Perancangan Komik Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Jurusan Desain Komunikasi Visual Untuk Mahasiswa Tingkat Awal

Pradipta, Idris Ilham (2023) Perancangan Komik Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Jurusan Desain Komunikasi Visual Untuk Mahasiswa Tingkat Awal. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08511840000030-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08511840000030-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Desain Komunikasi Visual (DKV) merupakan sebuah ilmu desain yang dihasilkan dari rasionalitas dan memiliki hubungan dengan sistem sosial, ekonomi, dan konsumsi massa. Dalam perkembangan ekonomi kreatif di Indonesia, DKV mampu menyumbang 579,3 milyar Rupiah pada tahun 2016 (Bekraf,2018). Untuk memajukan laju perkembangan ekonomi kreatif tersebut, Mahasiswa jurusan DKV perlu mengembangkan bahasa visual dan menghasilkan desain yang dapat mempengaruhi perilaku. Namun, terdapat beberapa tantangan dalam pendidikan DKV, termasuk kurangnya pengetahuan dan kemampuan dasar pada mahasiswa baru, dan keterbatasan tenaga pengajar. Suatu media pembelajaran dapat menjadi solusi untuk meningkatkan pembelajaran DKV, salah satunya adalah komik sebagai media edukasi karena komik memiliki fungsi atensi, afektif, kognitif, dan kompensatoris dalam pembelajaran. Perancangan dilakukan dengan penjaringan pendapat yang sesuai dengan kriteria, berdasarkan hasil ditentukan sebuah media komik. Perancangan ini dilanjutkan dengan metode penelitian berupa observasi, riset eksperimental dan penyebaran kuisioner agar dapat mengetahui kondisi dan kriteria desain yang sesuai. Selanjutnya, studi literatur dilakukan untuk mengetahui kelebihan dan kekurangan serta mengidentifikasi masalah yang ada dengan lebih jelas. Data dari studi ini akan digunakan sebagai isi konten untuk pembuatan purwarupa buku komik Hasil dari perancangan ini adalah sebuah buku komik cetak yang terdiri dari dua bab materi dan satu bab cerita yang bertujuan untuk memperkenalkan dasar DKV. Metode interaktif digunakan sebagai teknik untuk menguji pembaca yang telah mendapatkan materi dari komik, dengan begitu pembaca dapat menerapkan pengetahuan materi tersebut secara langsung. Sehingga perancangan komik interaktif ini dapat menjadi sebuah media pembelajaran sekaligus hiburan untuk Mahasiswa Tingkat Awal jurusan Desain Komunikasi Visual.
===============================================================================================================================
Visual Communication Design (VCD) is a science of design that results from rationality and has a relationship with social, economic and mass consumption systems. In the development of the creative economy in Indonesia, VCD was able to contribute 579.3 billion Rupiah in 2016 (Bekraf, 2018). To advance the pace of development of the creative economy, VCD majors students need to develop visual language and produce designs that can influence behavior. However, there are several challenges in VCD education, including a lack of basic knowledge and skills for new students, and limited teaching staff. A learning media can be a solution to improve VCD learning, one of which is comics as an educational medium because comics have attentional, affective, cognitive, and compensatory functions in learning. The design is done by polling opinions according to the criteria, based on the results determined a comic media. This design is followed by research methods in the form of observation, experimental research and distribution of questionnaires in order to find out the appropriate conditions and design criteria. Furthermore, a literature study was conducted to find out the strengths and weaknesses and identify existing problems more clearly. Data from this study will be used as content for the creation of a comic book prototype. The result of this design is a printed comic book which consists of two material chapters and one story chapter which aims to introduce the basics of VCD. The interactive method is used as a technique to test readers who have obtained material from comics, so that readers can apply knowledge of the material directly. So that the design of this interactive comic can be a learning medium as well as entertainment for Beginner Level Students majoring in Visual Communication Design

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Komik, DKV, Interaktif, Pelajar, Comic, VCD, Interactive, Student.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.9.C59 Comic books, strips, etc., in education.
N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Idris Ilham Pradipta
Date Deposited: 31 Jul 2023 13:43
Last Modified: 31 Jul 2023 13:43
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/99987

Actions (login required)

View Item View Item