Evaluasi Pelayanan Air Minum Pada Daerah Pelayanan IPAM Babat, PDAM Lamongan

Priyoaji, Dimas Metakaryanto (2017) Evaluasi Pelayanan Air Minum Pada Daerah Pelayanan IPAM Babat, PDAM Lamongan. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3314202201-Master-Theses.pdf] Text
3314202201-Master-Theses.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Pemerintah daerah Kabupaten Lamongan telah menargetkan pelayanan air minum untuk wilayah Kabupaten Lamongan sebesar 100% pada tahun 2019. Untuk mewujudkan hal tersebut, PDAM Lamongan selaku badan usaha milik daerah harus meningkatkan pelayanan air minum kepada masyarakat. IPAM Babat adalah salah satu IPAM terbesar yang dimiliki oleh PDAM Lamongan menurut profil PDAM tahun 2015 saat ini air minum yang diproduksi hingga 94,95 liter/detik. Kondisi saat ini IPAM melayani 5 wilayah kecamatan yaitu, Kecamatan Babat, Pucuk, Sekaran, Sukodadi dan Turi yang di dalamnya melayani 24.390 penduduk. Air baku yang digunakan diambil dari air sungai Bengawan Solo. Prosentase kebocoran di PDAM Lamongan adalah sebesar 31.05% pada tahun 2015. Tujuan dari tesis ini adalah untuk mengetahui PDAM Lamongan pada tahun 2019 , khususnya pada sistem distribusi yang ditinjau dari aspek teknis, finansial dan kelembagaan. Metode yang digunakan untuk penelitian ini adalah analisa supply and demand, analisa kinerja jaringan dengan menggunakan aplikasi Epanet, melakukan survey lapangan kepada pelanggan dan non pelanngan, analisa finansial melalui perhitungan NPV dan IRR, serta kelembagaan dengan analisis SWOT. Maka diperoleh strategi dari analisa ke-3 aspek tersebut adalah mengoptimalkan potensi yang ada dengan melayani penduduk yang berada di sekitar wilayah pelayanan.

===================================================================================

Local government of Lmaongan District targeted 100% water supply in 2019. In order to realize that target, PDAM Lamongan the regional owned enterprises drinking water in Lamongan must improve their services. Babat’s water treatment plant is the biggest water treatment plant that PDAM Lamongan have, ,according PDAM Lamongan profile at 2015 it can produce 94.95 liter/s. Babat’s water treatment plant, supplies 5 districts in Lamongan, that is Babat district, Pucuk District, Sukodadi district, Sekaran district, and Turi distict that serve 24.390 people. Raw water of Babat’s water treatment plant is Bengawan Solo River. PDAM Lamongan leakage rate is about 31.05%. The purpose of this thesis is to solve the water distribution problem at PDAM Lamongan can realize the targets that Lamongan City Government make, this thesis also review that problem with three ascpect which is technical aspect, financial aspect and institutional aspect. After review that three aspect. Methods that use in this study is supply and demands ratio analysis, network performance analysis using Epanet, research field survey to the customers and non customers, Financial analysis using NPV and IRR method, and institutional analysis using SWOT method. So through that method, it can determine the right strategy to reach the target that Lamongan Government make. The strategy is optimizing the potential that PDAM Lamongan had and serve the resident around service area

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Drinking; Water; Distribution; Sanitation; Lamongan; Sanitasi; Air Minum; Distribusi
Subjects: T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > TD646 Sewage--Purification
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Environment Engineering > 25101-(S2) Master Thesis
Depositing User: - DIMAS METAKARYANTO PRIYOAJI
Date Deposited: 29 Mar 2017 02:51
Last Modified: 22 Dec 2017 01:07
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/2819

Actions (login required)

View Item View Item