Sekuen - Galeri Edukatif Islam

Saifuddin, Fadia Fadzliyana (2016) Sekuen - Galeri Edukatif Islam. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3211100048-Undergraduate-Theses.pdf]
Preview
Text
3211100048-Undergraduate-Theses.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Agama merupakan dimensi yang penting dalam identitas seseorang. Indonesia dengan
penduduk Muslim terbesar di dunia tidak terlepas dari aktifitas kehidupan beragama. Adanya
permasalahan sekitar ditambah pemberitaan media, membuat citra islam menjadi buruk.
Kurangnya pengetahuan akan Islam yang sebenarnya, membuat masyarakat salah menyikapi
isu-isu yang beredar luas. Karena itu diusulkan untuk menciptakan sebuah wadah edukasi
dengan menerapkan pendekatan proses belajar melalui penglihatan dan pendengaran oleh
David Kolb. Yang hasilnya bisa dilihat dari perubahan sikap seseorang dari buruk menjadi
baik. Konsep alur sekuen diterapkan dengan metode Tadao Ando yaitu menciptakan sebuah
microcosm, digambarkan dengan sebuah kotak sederhana yang mempunyai kekuatan
memprovokasi melalui cahaya. Meminjam analogi sebuah pencerahan dari gelap menjadi
terang, ruang ditata berurutan dengan intensitas pencahayaan dan suasana yang berbeda mulai
dari awal sekuen, hingga berakhir di ruang luar dengan pencahayaan alami yang melimpah di
akhir sekuen. Hasilnya adalah sebuah galeri edukasi sejarah Islam, Iman, Islam dan Al-Quran
yang memberikan pengetahuan tentang Islam dari dasar hingga pengetahuan mendalam
dilengkapi dengan perubahan suasana di setiap tingkatannya yang diatur membentuk sekuen
edukasi sesuai dengan konsep yang digunakan.

===================================================================================

Religion holds an important dimension in a person's identity. Surely Indonesia with
the largest Muslim population in the world cannot be separated from activities related to
cultural and religious acts. However, with the problems around plus media blow-ups, as a
result, turned the image of Islam into bad. And with the lack of knowledge about Islam, thus
makes the community deals with the issues in the wrong way. Therefore, it is proposed to
create an educational vessel by implementing David Kolb’s learning process approach
through seeing and hearing. Which the results can be seen from one's attitude change from
bad to good. A workflow sequence concept is applied using Tadao Ando’s method in creating
a Microcosm, a depiction of a simple box with the power to provoke through light.
Borrowing an analogy, an epiphany of darkness into light, where the spaces are arranged in a
certain order, with an amount of light intencity and ambiance that differs from the beginning
of the sequence, till it ends outside with an enourmous amount of sunlight. Resulting in
producing a gallery with an output of education about the history of Islam, faith, Islam and
the Koran starting from the level of basic knowledge till gaining thorough knowledge that
comes with a change in ambiance in each level which is set to form an educational sequence
in accordance to the used concept.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSA 725.91 Sai s
Uncontrolled Keywords: Edukasi, Galeri, Islam, Microcosm, Sekuen, Education, Gallery, Sequence
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Architechture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Anis Wulandari
Date Deposited: 12 Jul 2017 07:48
Last Modified: 27 Dec 2018 07:31
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/42079

Actions (login required)

View Item View Item