Analisis Live Forensics Untuk Perbandingan Aplikasi Instant Messenger (Line, Facebook, Dan Telegram) Pada Sistem Operasi Windows 10.

Larasati, Tayomi Dwi (2017) Analisis Live Forensics Untuk Perbandingan Aplikasi Instant Messenger (Line, Facebook, Dan Telegram) Pada Sistem Operasi Windows 10. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5213100099-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
5213100099-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (6MB) | Preview

Abstract

Salah satu teknik dalam digital forensik, yaitu live forensics yang digunakan untuk menangani kejahatan komputer dan mendapatkan bukti-bukti yang ditinggalkan pada RAM. Tingkat keamanan suatu aplikasi dapat dianalisa menggunakan live forensics. Pada penggunaan teknik live forensic, diperlukan dumping atau menggandakan data yang ada untuk dipindahkan dan dianalisa nantinya. Analisa dilakukan untuk aplikasi Instant Messenger seperti Line Messenger, Facebook Messenger dan Telegram Messenger yang beroperasi pada platform sistem operasi windows 10.
Dalam penelitian ini dilakukan pengujian skenario dan eksperimen yang sering terjadi pada kasus kejahatan yang melibatkan aplikasi instant messenger seperti penggunaan percakapan biasa hingga penghapusan pesan atau percakapan. Data yang dihasilkan dari skenario dan pengujian ini nantinya akan diproses mnggunakan aplikasi forensika digital untuk dianalisa dan diteliti. Tools dumpIt dan Belkasoft RamCapturer yang digunakan untuk pengambilan data digital, Tools winhex dan Belkasoft Evidence Center yang digunakan untuk menganalisa data digital.
Hasil penelitian yang dilakukan yaitu Aplikasi Instant Messenger seperti LINE Messenger, Facebook Messenger dan Telegram Messenger memiliki karakteristik masing-masing sehingga data yang didapatkan juga berbeda bergantung bagaimana struktur data yang disusun pada aplikasi.
Perbandingan data aplikasi yang dinilai dari data primer percakapan dan media yang dianalisa menggunakan 2 tools yaitu winhex dan belkasoft menghasilkan aplikasi Facebook Messenger sebesar 76% dan 5%, aplikasi LINE messenger sebesar 100% dan 10% dan aplikasi Telegram Messenger sebesar 0% dan 0%.
Dengan jumlah object yang dilakukan pada saat pelaksanaan skenario dan eksperimen, persentase jumlah object yang dikirim dengan jumlah object yang terdeteksi menggunakan tools winhex dan Belkasoft pada Facebook Messenger sebesar 60,95% dan 6,67%, untuk LINE Messenger sebesar 100% dan 33,33%. Dan untuk aplikasi Telegram Messenger sebesar 0% dan 0%.
======================================================================================================================== One technique in digital forensics, namely live forensics is used to handle with computer crimes and obtain evidence left on the RAM. An application's security level can be analyzed using live forensics. On the use of live forensic techniques, required dumping or duplicate existing data to be transferred and analyzed later. Analyze are performed for Instant Messenger applications such as Line Messenger, Facebook Messenger and Telegram Messenger operating on Windows operating system platform 10.
In this research, scenario testing and experiments is often conducted in cases of crime involving instant messenger applications such as the use of ordinary conversation to deleting messages or conversations. The data generated from these scenarios and tests will be processed using digital forensics applications to be analyzed and researched. The dumpIt and Belkasoft RamCapturer tools used for digital data retrieval, the Winhex Tools and the Belkasoft Evidence Center are used to analyze digital data.
The results of the research are Instant Messenger Applications such as LINE Messenger, Facebook Messenger and Telegram Messenger have their own characteristics so that the data obtained also to differ depending on how the data structures are arranged in the application.
Comparison of the data application is assessed from the primary data conversations and media were analyzed using 2 tools that WinHex and belkasoft produce Messenger Facebook application by 76% and 5%, the applications LINE messenger by 100% and 10% and the application Telegram Messenger of 0% and 0% .
With the number of objects performed during the scenario and experiment implementation, the percentage of the number of objects sent with the number of objects detected using winhex and Belkasoft tools on Facebook Messenger of 60.95% and 6.67%, for LINE Messenger apps of 100% and 33, 33%. And for Telegram Messenger apps of 0% and 0%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Live Forensics, LINE Messenger, Facebook Messenger, Telegram Messenger
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science. EDP
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Information Technology > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Tayomi Dwi Larasati
Date Deposited: 23 Aug 2017 07:56
Last Modified: 05 Mar 2019 04:26
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/42778

Actions (login required)

View Item View Item