Analisa Teknis Pemanfaatan Gas Buang pada Mesin Induk Kapal sebagai Pemanas Thermal Oil Boiler (Economizer) untuk Pemanas Tangki Ruang Muat Tanker “MT. DOA IBU”

Wicaksono, Manggala Yudha Setio (2017) Analisa Teknis Pemanfaatan Gas Buang pada Mesin Induk Kapal sebagai Pemanas Thermal Oil Boiler (Economizer) untuk Pemanas Tangki Ruang Muat Tanker “MT. DOA IBU”. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
Tugas Akhir_ Manggala_4213100004.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Temperatur gas buang dari mesin induk kapal sangatlah tinggi. Pada mesin induk berdaya 3000 kW pada 85% load dapat mencapai temperatur 330oC dengan aliran massa gas buang 5,05 kg/s. Panas yang dihasilkan dari gas buang ini dapat dimanfaatkan sebagai energi untuk keperluan lain seperti pemanas tangki ruang muat. Dalam penelitian ini, panas gas buang main engine dimanfaatkan sebagi pemanas thermal oil menggunakan economizer untuk menyerap energi panas dari gas buang. Dari perhitungan yang telah dilakukan didapatkan beban panas yang dibutuhkan untuk memanaskan muatan jenis MFO 380 dari temperatur 27 hingga 40 oC dicapai dalam waktu 48 jam sebasar 671,118 kW untuk kalor sensible dan 58,62 kW heat loss dari badan kapal. Dari beban panas tersebut kemudian didapatkan desain economizer jenis compact heat exchnger dengan kapasitas 750 kW. Sistem pemanas pada tangki ruang muat menggunakan pipa jenis copper nickel yang diletakkan pada dasar tanki ruang muat dengan diameter 1,5 inch dan panjang 3 batang untuk tangki nomor 1, 5 batang untuk tangki nomor 2, dan 6 batang untuk tangki nomor 3, 4, dan 5. Untuk menunjang sistem ini, diperlukan beberapa perlatan diantaranya, equipments : economizer (compact heat exchanger) dan electric heater, katup : globe valve dan SDNRV, pipa berjenis copper nickel, gauge/indicator : pressure gauge, flow meter dan temperature indicator, insulasi : alumunium foil, dan silica aero gel, tanki : storrage tank dan expansion tank. Biaya investasi awal untuk sistem ini sebesar Rp 2.729.011.830,33. ================================================================ The main engine exhaust gas temperature is very high. On 3000 kW main engine at 85% load the exhaust gas temperature can reach 330oC with mass flow rate of 5.05 kg/s. Heat generated from this exhaust gas can be utilized as energy input for other purposes such as cargo tank heating on tanker ship. In this research, the energy from exhaust gas is utilized as thermal oil heater inside an economizer. Thermal oil absorp heat energy from the exhaust gas through the economizer. From the calculations heat load required to heat the MFO 380 from 27 oC to 40 oC within 48 hours is 671,118 kW for the sensible heat. Meanwhile, the heat loss through the ship hull is 58,62 kW. Based on the calculations, it is obtained the economizer design of compact type heat exchanger with capacity of 750 kW. The heating system in the cargo tank uses copper nickel pipe that placed on the bottom tank with diameter of 1.5 inches and the length of 3 ls for cargo oil tank 1, 5 los for cargo oil tank 2, 6 ls for cargo oil tank 3, 4, and 5. To support this system, some equipments are needed such as: equipments : economizer (compact heat exchanger) and electric heater, valves : globe valve and SDNRV, pipe : copper nickel, gauge/indicator : pressure gauge, flow meter and temperature indicator, insulation : alumunium foil, and silica aero gel, tanks : storrage tank and expansion tank.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Gas buang, economizer, cargo heating, tangki ruang muat
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Manggala Yudha
Date Deposited: 26 Sep 2017 07:05
Last Modified: 06 Mar 2019 06:58
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/44761

Actions (login required)

View Item View Item