Analisa Pengaruh Rancangan Sudut Intake Grating terhadap Efisiensi Thrust pada Water Jet Tank Amfibi

Matulavela, Dhiki (2017) Analisa Pengaruh Rancangan Sudut Intake Grating terhadap Efisiensi Thrust pada Water Jet Tank Amfibi. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4212100095-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Water jet propulsion pada tank amfibi adalah sistem penggerak yang pengoperasiannya menggunakan sistem semburan air sebagai media pendorong. Sehingga besarnya gaya dorong tergantung dari pasokan air. Pada bagian intake biasanya dipasang grating agar kotoran tidak masuk ke dalam sistem. Namun pemasangan grating ini dapat mengurangi pasokan air. Oleh karena itu diperlukan perencanaan intake grating yang baik. Tujuan dari penulisan tugas akhir ini adalah untuk mengetahui rancangan sudut grating yang sesuai agar mendapat penurunan efisiensi thrust yang seminimal mungkin serta mendapatkan penurunan jumlah air yang masuk pada intake water jet yang seminimal mungkin. Pengerjaan tugas akhir ini menggunakan metode computational fluid dynamics (CFD) dan pehitungan secara analitik. Sudut intake grating divariasikan dari 15°, 30°, 45° dan 60° yang nantinya akan dibandingkan dengan hasil tanpa menggunakan grating. Dimana grating yang digunakan adalah flatbar. Dari hasil analisa didapat jumlah air yang masuk pada intake water jet yang paling banyak adalah pada sudut 15° dengan nilai debit air sebesar 0,62 m3/s, sedikit mengalami peningkatan dari debit air tanpa menggunakan grating yang memiliki debit 0,60 m3/s. Sedangkan nilai thrust yang paling besar adalah pada variasi sudut 15° yaitu sebesar 216,4 N, bahkan lebih besar dari nilai thrust tanpa menggunakan grating yang hanya 127,3 N. ================================================================= Water jet propulsion in amphibious tanks is a propulsion system that operates using a water spray system as a thruster. So the value of the thrust depends on the water supply. In the intake is usually installed grating so that dirt does not enter into the system. However, installation of these gratings can reduce water supply. Therefore, good intake grating planning is required. The purpose of this thesis is to know the design of appropriate angle of gratings in order to get a minimum thrust efficiency reduction as well as to get a decrease in the amount of water that enters the intake water jet as minimum as possible. This thesis will use computational fluid dynamics (CFD) method and analytical calculation. The intake angle of the grating is varied from 15°, 30°, 45° and 60° which will be compared with the result without using the gratings. From the analysis results obtained the flow rate of water entering intake water jet at the most is at an angle of 15° with a flow rate value of 0.62 m3/s, slightly increased from the flow of water without using a grating that has a flow rate of 0.60 m3/s. While the largest thrust value is at the variation of the angle of 15° that is equal to 216.4 N, even greater than the value of thrust without using gratings of only 127.3 N.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: water jet, intake grating, flow rate, thrust
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Dhiki Matulavela .
Date Deposited: 04 Oct 2017 08:08
Last Modified: 06 Mar 2019 07:43
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/44813

Actions (login required)

View Item View Item