TIPE : 0 ARSITEKTUR ANTI-TIPE

Kusumawardana, Gilang (2017) TIPE : 0 ARSITEKTUR ANTI-TIPE. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3213100060-undergraduate_theses.pdf]
Preview
Text
3213100060-undergraduate_theses.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Meningkatknya keberagaman manusia dalam bertindak dan beraktifitas menguatkan bahwa arsitektur sebagai wadah manusia juga harus berkembang. Arsitektur yang berbasis pada program dan tipologi tertentu membuat arsitektur tidak berkembang karena dinilai tidak relevan dengan pola hidup manusia sekarnag. Dan seharusnya arsitektur berkembang menjadi sesuatu yang sangat fleksibel dan juga dapat beradaptasi dengan kondisi manusia yang ada. Bagaimana jika arsitektur tanpa program tertentu dan tanpa tipologi?.
Dengan menggunakan metoda parametric, gagasan ini akan diwujudkan dengan menggabungkan aktifitas-aktifitas manusia pada sebuah ruang arsitektur. Sehingga munculah sebuah desain arsitektur yang dapat beradaptasi dengan berbagai macam kegiatan yang ada. Desain akan lebih ditekankan pada eksplorasi aktifitas manusia dalam perwujudan desain dan korelasinya dengan elemen formal desain.
Harapannya dapat tercipta sebuah arsitektur yang dapat merespon keberagaman tersebut dan juga dapat menjadi sebuah gagasan untuk meningkatkan kualitas sebuah desain arsitektur, baik dalam proses merancang, maupun kualitas sebagai objek arsitektural.

========================================================================

Increasing the diversity of human beings in acting and reinforcing activities that the architecture as a human container should also develop. Architecture based on certain programs and typology makes the architecture does not develop because it is considered irrelevant to the pattern of society habit nowdays. And architecture should evolve into something very flexible and can also adapt to existing human conditions. What if the architecture without a certain program and without typology ?.
By using the parametric method, this idea will be realized by combining human activities in an architectural space. So that emerged an architectural design that can adapt to a variety of existing activities. Design will be more emphasized on the exploration of human activities in the embodiment of design and correlation with formal elements of design.
The hope can create an architecture that can respond to the diversity and can also be an idea to improve the quality of an architectural design, both in the process of designing, as well as quality as an architectural object.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Aktifitas manusia, Arsitektur, Program, Tipologi, Bentuk, Fleksibel, Parametric.
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Architechture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Gilang Fajar Kusumawardana
Date Deposited: 18 Jan 2018 02:10
Last Modified: 06 Mar 2019 07:29
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45027

Actions (login required)

View Item View Item