Analisa Kekuatan Memanjang Akibat Beban Gelombang dan Slamming Pada Kapal Survei Seismik Geomarin IV

Intan, Febry Nur (2017) Analisa Kekuatan Memanjang Akibat Beban Gelombang dan Slamming Pada Kapal Survei Seismik Geomarin IV. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4313100151-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
4313100151-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Kapal sebagai struktur terapung pada saat beroperasi pastinya akan mengalami pergerakan yang disebabkan oleh beban hidrodinamis yaitu gelombang. Beban gelombang ini akan berinteraksi dengan berat struktur terapung dan akan menimbulkan efek gaya geser serta momen lengkung. Dan pada kondisi lingkungan yang tidak menentu akan terjadi Slamming yang dapat menggangu kestabilan dan menyebabkan kerusakan pada suatu struktur dalam kondisi yang ekstrem. Pada Tugas Akhir ini akan dilakukan analisa respon struktur memanjang akibat pengaruh dari beban gelombang dan slamming pada Kapal Survei Seismik Geomarin IV. Analisa dilakukan dengan menggunakan software MOSES untuk mendapatkan data RAO heave dan pitch dari kapal yang telah dimodelkan. Setelah itu dilakukan perhitungan beban slamming yang akan dikombinasikan dengan beban gelombang untuk mendapatkan nilai shear force dan bending moment pada setiap frekuensi gelombang dengan metode quasi-statis. Dari analisis didapatkan nilai beban slamming untuk Kapal Survei Seismik Geomarin IV sebesar 148.57 Ton yang setelah dikombinasikan dengan beban gelombang mendapatkan nilai maksimum pada frekuensi 0.8 rad/s dengan nilai shear force sebesar 201.534 MN dan bending moment sebesar 9841.48 MN.m.
================================================================================
The vessel as a floating structure at the time of operation certainly will experience movement caused by the hydrodynamic loads i.e. the wave. The wave load will interact with the weight of a floating structure and would cause the shear force and bending moment effects. And at the uncertain environmental conditions, Slamming will occur that can affect the stability and causing damage to a structure in the extreme conditions. On this final project will be done the analysis of longitudinal structure response due to the influence of the wave and slamming loads on Seismic Survey Vessel Geomarin IV. The analysis was done using MOSES software to get the RAO data of heave and pitch of the vessel that has been modelled. Then, do the calculation on slamming that will be combined with the wave load to get the value of the shear force and bending moment on every frequency wave with quasi-static method. From the analysis, the values obtained for the slamming of Seismic Survey Vessel Geomarin IV is 148.57 Tons which after combined will get maximum value on the frequency of 0.8 rad/s with the value of the shear force of 201,534 and bending moment of MN 9841.48 MN. m.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Kapal Survei Seismik, Beban Gelombang, Slamming, Shear Force, Bending Moment
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Intan Febry Nur
Date Deposited: 28 Sep 2017 04:10
Last Modified: 06 Mar 2019 07:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45058

Actions (login required)

View Item View Item