Analisa Penerapan Turbin Mc Cormick Dan Turbin Masuda Pada PLTGL Tipe OWC Fixed Di Pantai Selatan Jawa Timur Dengan Simulasi Computational Fluid Dynamic

Setyaningsih, Risa (2017) Analisa Penerapan Turbin Mc Cormick Dan Turbin Masuda Pada PLTGL Tipe OWC Fixed Di Pantai Selatan Jawa Timur Dengan Simulasi Computational Fluid Dynamic. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4213100016-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4213100016-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Oscillating water column (OWC) adalah salah satu metode yang dapat diterapkan dalam pembangunan Pembangkit Listrik Tenaga Gelombang Laut (PLTGL), pada teknologi OWC ini, digunakan tekanan udara dari ruangan kedap air untuk menggerakkan turbin yang nantinya pergerakan turbin ini digunakan untuk menghasilkan energi listrik. Ruangan kedap air ini dipasang tetap dengan struktur bawah terbuka ke laut. Tekanan udara pada ruangan kedap air ini disebabkan oleh pergerakan naik-turun dari permukaan gelombang air. Gerakan gelombang di dalam ruangan ini merupakan gerakan compresses dan gerakan decompresses yang ada di atas tingkat air di dalam ruangan. Gerakan ini mengakibatkan, dihasilkannya sebuah alternating streaming kecepatan tinggi dari udara. Aliran udara ini didorong melalui pipa ke turbin generator yang digunakan untuk menghasilkan listrik.
Oscillating water column (OWC) dapat divariasikan menjadi beberapa jenis turbin, misalnya yang digunakan dalam tugas akhir ini adalah turbin Masuda dan turbin Mc Cormick. Parameter yang digunakan sebagai pembanding dari kedua jenis turbin adalah total annual energy.
Dari simulasi dan perhitungan yang telah dilakukan menggunakan model turbin Mc Cormick, didapatkan hasil annual energy ; Pantai Bandealit 22.211, 09 Watt/year, Pantai Tamban 30.253, 49 Watt/year, Pantai Payangan 18.750, 88 Watt/year, Pantai Watukarung 44.305, 68 Watt/year.
Dari simulasi dan perhitungan yang telah dilakukan menggunakan model turbin Masuda, didapatkan hasil annual energy ; Pantai Bandealit 10.909, 07 Watt/year, Pantai Tamban 17.705, 42 Watt/year, Pantai Payangan 10.482, 92 Watt/year, Pantai Watukarung 27.683, 35 Watt/year.
=================================================================
Oscillating water column (OWC) is one of technology that can be applied in the making of wave energy based electricity plant, in this kind of technology, the air pressure from watertight space used to move the turbine to produce electricity energy. This watertight space permanently constructed with an opening towards the sea water. This air pressure occurs caused by the sea wave moving ups and downs.
The movement that happens in the watertight space is the kind of compresses and decompresses take place beyond the water level in the watertight space. This movement is the cause of an alternating streaming high in speed courtesy the air. This air stream pushed through the pipe towards the generator turbine aiming to harness electrical power.
Oscillating water column can be classified turbine-based, e.g Mc Cormick turbine and Masuda turbine. The comparison parameter used in this project is the total calculation of annual energy.
From the simulation and calculation done using both of the turbine models, the total annual energy of Bandealit is 22.211, 09 Watt/year, Tamban 30.253, 49 Watt/year, Payangan 18.750, 88 Watt/year, and Watukarung 44.305 Watt/year, the total annual energy above are harnessed by Mc Cormick turbine model.
While Masuda turbine simulation produced 10.909, 07 Watt/year in Bandealit, 17.705, 42 Watt/year in Tamban, 10.482, 92 Watt/year in Payangan, and 27.683, 35 Watt/year in Watukarung.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: turbin Mc Cormick, turbin Masuda, oscillating water column, annual energy, wave energy, air turbine, daya turbin, tip speed ratio.
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Risa Setyaningsih
Date Deposited: 31 Oct 2017 01:30
Last Modified: 08 Mar 2019 03:55
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45233

Actions (login required)

View Item View Item