Conceptual Design of Mini LNG Supply Chain for Power Plants in West Borneo

Suheri., Antonny (2017) Conceptual Design of Mini LNG Supply Chain for Power Plants in West Borneo. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4213101007-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4213101007-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Majority of power plants in Khatulistiwa system West Borneo is diesel power plants which has 448.3 MW. Based on Rencana Operational Tahunan PLN Kalbar, Total consumption power plants for HFO is 62 million liters/year and total consumption power plants for MFO is 272 million liters/year. To decrease the demand of MFO and HFO in Indonesia, they can be replaced by Liquefied Natural Gas by making use of LNG source in FSRU Lampung or Arun Gas Refinery which has cargo resource about 0.6 MTPA.
On this research, it will be conceptual designed by selecting the most optimal location for mini LNG infrastructure by 3 alternative locations: Siantan, Pontianak and Offshore (Mini FSRU) & four alternatives LNG vaporizer technology using elimination and choice expressing reality (ELECTRE) method. It designs the conceptual of mini LNG supply chain for power plants in West Borneo and determine the conceptual design in terms of economics.
The conceptual design result for the most optimal location of mini LNG plant is in Siantan Regency. Technology of vaporizer is using submerged combustion vaporizer (SCV) technology. The most feasible economics of plant is using self-propelled LNG barge capacity 7500 m3 with round trip for one-year operation is 49 times per year and using 25 storage tank capacity 300 m3. The most feasible economics investment is selling LNG with margin, $3.25 per MMBtu (selling in price $10.25 per MMBtu) by source of LNG is in FSRU Lampung. The Value of Net Present Value (NPV) is in amount of $1.520.574, Internal rate return (IRR) is12,33% and payback period is ten years of operation.

===============================================================

Mayoritas pembangkit di sistem Khatulistiwa Kalimantan Barat adalah pembangkit tenaga diesel. Berdasarkan Rencana Operational Tahunan PLN Kalbar, total konsumsi HFO seluruh pembangkit di sistem khatulistiwa adalah 62 juta liter per tahun dan total konsumsi MFO adalah 272 juta liter per tahun. Untuk mengurangi kebutuhan MFO dan HFO di Indonesia, pembangkit gas di sistem khatulistiwa dapat diganti dengan menggunakan LNG dengan memanfaatkan kargo LNG di Arun atau FSRU Lampung yang memiliki cadangan kargo sebesar 0.6 MTPA.
Pada penelitian ini, akan didesain konsep rantai pasok mini LNG di Kalimantan Barat dengan memilih tiga alternatif lokasi yang paling optimal untuk mini LNG plant: Kabupaten Siantan, Kota Pontianak, dan Mini FSRU (Offshore) & memilih teknologi vaporizer yang paling tepat dengan menggunakan metode elimination and choice expressing reality (Electre). Dengan menggunakan solver, akan dikonsep rantai pasok mini LNG yang paling optimal dan akan menentukan keekonomian konseptual design rantai pasok.
Hasil dari konseptual design rantai pasok mini LNG berupa lokasi yang paling optimal untuk pembangunan mini LNG plant yaitu Kabupaten Siantan dengan teknologi submerged combustion vaporizer. Dengan menghitung keekonomian, maka konseptual design yang paling ekonomis adalah dengan menggunakan kapal LNG tongkang ukuran 7500 m3 dengan round trip empat puluh sembilan kali dalam setahun. Margin yang paling optimal dalam investasi ini adalah sebesar $3.25 per mmbtudengan mengambil sumber LNG di FSRU Lampung. Nilai NPV yang di dapat adalah $1.520.574, nilai IRR adalah 12,33% dan Payback period selama 10 tahun operasi.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: LNG, Rantai Pasok, Kalimantan Barat, Electre, Studi Kelayakan Ekonomi
Subjects: Q Science
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: suheri Antonny
Date Deposited: 31 Jan 2018 07:36
Last Modified: 08 Mar 2019 04:16
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45714

Actions (login required)

View Item View Item