Desain Kapal RO-RO (Roll on-Roll off) sebagai Sarana Penyeberangan Rute Pelabuhan Benoa - Nusa Penida Bali

Wibawa, Nyoman Artha (2017) Desain Kapal RO-RO (Roll on-Roll off) sebagai Sarana Penyeberangan Rute Pelabuhan Benoa - Nusa Penida Bali. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4113100027-Theses_Undergraduate.pdf]
Preview
Text
4113100027-Theses_Undergraduate.pdf - Published Version

Download (8MB) | Preview

Abstract

Berdasarkan Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2011 tentang Master Plan Percepatan dan Perluasan Pembangunan Ekonomi Indonesia (MP3EI) yang digagas oleh Presiden Indonesia Ke-6, di mana pada Perpres tersebut MP3EI bertujuan untuk mengembangkan segala potensi-potensi yang ada pada masing-masing daerah di Indonesia. Bali - Nusa Tenggara menjadi daerah yang menjadi peran utama sebagai pintu gerbang pariwisata dan pendukung pangan Nasional. Hal tersebut juga memiliki tujuan yang sama dengan program Presiden Indonesia saat ini yaitu pemerataan dan pembangunan tiap daerah di Indonesia serta menjadikan Indonesia sebagai poros maritim dunia. Presiden Indonesia saat ini menggagaskan sebuah program yang diberi nama dengan program “Tol Laut” untuk mememeratakan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan Indonesia bagian barat dengan Indonesia bagian timur. Untuk mengaplikasikan program-program tersebut maka dibutuhkan sarana transportasi yang effisien berupa kapal Ro-Ro (Roll on-Roll off) sebagai sarana penyeberangan antar pulau yang bisa mengangkut penumpang, dan kendaraan. Kapal Ro-Ro ini akan berangkat dari Pelabuhan Benoa menuju Pelabuhan Nusa Penida Bali dengan kecepatan 10 knots. Dalam mendesain kapal dilakukan analisis teknis dan juga analisis ekonomis berupa menghiung biaya pembangunan kapal. Kapal yang didesain memiliki ukuran utama Panjang Garis Air (LWL): 45.76 meter, Panjang antar Garis Tegak (LPP): 44 meter, Lebar (B): 8.2 meter, Tinggi (H): 3 meter, dan Sarat (T): 2.5 meter. Dengan ukuran tersebut kapal ini mampu mengangkut penumpang sebanyak 96 orang, 28 sepeda motor, 10 mobil, dan 4 truk. Dengan ukuran dan jumlah muatan tersebut seluruh regulasi dan ketentuan teknis telah terpenuhi. Besar biaya pembangunan kapal adalah sebesar Rp. 12.655.638.149.
===================================================================================================
Based on the Regulation of the President of the Republic of Indonesia number 32, year 2011, about the Master Plan of Acceleration and Expansion of the Economic Development of Indonesia (MP3EI) that was initiated by the sixth president of Indonesia, which the aim of the regulation itself is to develop every potential possible in every region in Indonesia. Bali - Nusa Tenggara has a leading role as the gateway of tourism and national food support. The regulation also has the same aim with the recent program from the current President of Indonesia, which is to even up and develop each region in Indonesia to put Indonesia as the world’s maritime axis. The current President of Indonesia initiated a program called the Sea Toll Road Program to even up the economic growth and development of the western side of Indonesia with the eastern side of Indonesia. As the application of the program, an efficient transportation like the Roll on-Roll off (Ro-Ro) vessel is needed as crossing facility between islands with an extensive capacity for passengers, loads and vehicles. The Ro-Ro vessel will be travelling from the Benoa Harbor to the Nusa Penida Harbor in Bali with the speed of 10 knots. Technical and economic analysis, such as calculating the building cost of the vessel, is also done through the process of designing this vessel. The vessel will have the Length of Waterline (LWL) of 45.76 meter, Length Between Perpendicular (LPP) of 44 meters, Breadth (B) of 8.2 meters, Height (H) of 3 meters, and Draft (T) of 2.5 meters. With those specified dimension, the vessel will be capable of holding as much as 96 peoples, 28 motorcycles, 10 cars and 4 trucks. And with this dimension and capacity, all technical and regulation requirement are accepted by rule when design activity. The mount of building cost are Rp. 12.655.638.149.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSPe Wib d-1
Uncontrolled Keywords: Desain, Kapal Ro-Ro, MP3EI, Rute Benoa Penida, Tol Laut
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nyoman Artha Wibawa
Date Deposited: 05 Jan 2018 07:29
Last Modified: 05 Mar 2019 07:59
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/47681

Actions (login required)

View Item View Item