Analisa Tegangan Sisa dan Distorsi pada Konstruksi Bilge Keel Kapal Survey Geomarin IV dengan Variasi urutan Pengelasan Menggunakan Metode Elemen Hingga

Purwandha, Resa (2018) Analisa Tegangan Sisa dan Distorsi pada Konstruksi Bilge Keel Kapal Survey Geomarin IV dengan Variasi urutan Pengelasan Menggunakan Metode Elemen Hingga. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4313100134-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4313100134-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Pada proses pengelasan terjadi masalah yang disebabkan oleh lokalisasi panas dari material yang disambung, salah satu masalahnya adalah terjadi adalah timbulnya tegangan sisa dan distorsi yang dapat menimbulkan cacat dan merusak konstruksi pengelasan untuk menjamin kualitas pengelasan, tegangan sisa dan distorsi harus dapat diminimalisir. Pada penelitian kali ini penulis akan melakukan simulasi pengelasan dengan metode elemen hingga pada struktur bilge keel plate kapal survey Geomarin IV yang dirancang oleh PT. Citra Mas, elemen yang digunakan adalah elemen shell karena memiliki running time yang lebih cepat daripada menggunakan elemen solid. Adapun hasil dari penelitian ini didapatkan suhu puncak pengelasan sebesar 1864,2 K. Setelah melakukan simulasi pengelasan, dilanjutkan dengan simulasi tegangan sisa dan distorsi. Didapatkan tegangan sisa maksimum yang terdapat pada konstruksi bilge keel ialah 471,91 Mpa dari variasi urutan pengelasan pertama. Distorsi yang terjadi di konstruksi Bilge Keel adalah sebesar 11,61 mm dari variasi kedua. Kesimpulan dari penilitian ini adalah nilai distorsi mencapai titik minimumnya, ketika dekat dengan area pengelasan atau didaerah frame =======================================================================================================
in the welding process there is a problem caused by the heat localization of the connected material, one of the problems is the occurrence of residual stresses and distortions that can cause defects and damage the welding construction to ensure the quality of welding, residual stress and distortion must be minimized. In this study the authors will perform welding simulation with finite element method on the bilge keel plate structure of the ship Geomarin IV survey designed by PT. Citra Mas, the element used is the shell element because it has running time faster than using solid elements. The results of this study obtained the peak temperature of welding of 1864.2 K. After performing welding simulation, followed by simulation residual stress and distortion. The maximum residual stress found in the bilge keel construction is 471.91 MPa of the first welding variation variation. The distortion occurring in Bilge Keel's construction is 11.61 mm from the second variation. The conclusion of this research is that the distortion value reaches its minimum point, when close to the welding area or frame area.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSKe 671.52 Pur a-1 3100018074521
Uncontrolled Keywords: Finite Element Method; Residual Stress; Distortion; Elemen Shell; Metode Elemen Hingga; Tegangan sisa; distorsi; elemen shell
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
T Technology > TS Manufactures > TS227 Welding.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: RESA PURWANDHA
Date Deposited: 07 Mar 2018 07:23
Last Modified: 07 Jul 2020 08:02
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/49834

Actions (login required)

View Item View Item