Penelitian Faktor Jam Puncak Pemakaian Air Bersih Pada 2 (Dua) Kriteria Gedung Hotel Yang Berbeda Di Kota Surabaya

Wicaksi, Bias Grahito (2017) Penelitian Faktor Jam Puncak Pemakaian Air Bersih Pada 2 (Dua) Kriteria Gedung Hotel Yang Berbeda Di Kota Surabaya. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3313100074-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
3313100074-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Jam puncak adalah waktu dimana terjadi pemakaian air tertinggi dalam kurun waktu 24 jam. Penelitian faktor jam puncak dan perhitungan alat beban plambing akan sangat berguna untuk pembangunan gedung hotel di masa yang akan datang. Penelitian ini dilaksanakan karena belum adanya penelitian faktor jam puncak pemakaian air bersih di sebuah gedung hotel di kota Surabaya. Penelitian ini bertujuan untuk menentukan faktor jam puncak pemakaian air bersih berdasarkan pencatatan meter air dan dianalisis dengan grafik, mengetahui unit beban alat plambing berdasarkan fasilitas gedung hotel, menentukan jam pemompaan yang disarankan pada ground reservoir berdasarkan pemakaian jam puncak.
Faktor jam puncak bisa didapatkan dengan cara mengetahui jam puncak pemakaian dibagi dengan rata-rata pemakaian. Unit beban alat plambing menggunakan metode fixture, dengan mengetahui fasilitas gedung hotel yang menggunakan air lalu dikalkulasikan dengan nilai unit alat beban plambing yang sudah ada pada SNI plambing. Menghitung durasi pemompaan dari ground reservoir menuju rooftank lalu mencari debit pemakaian air diatas rata-rata, akan diketahui jam pemompaan pada ground reservoir.
Penelitian faktor jam puncak di gedung hotel bintang 2 adalah 3,48 - 3,96 dengan hari pemakaian tertinggi pada hari rabu dan faktor jam puncak di gedung hotel bintang 3 adalah 2,34 - 3,91 dengan hari pemakaian tertinggi pada hari minggu. Total unit alat beban plambing pada hotel bintang 2 adalah 1390 dan pemakaian air yang dibutuhkan adalah 41.904 m3/bulan.
Total unit alat beban plambing pada hotel bintang 3 adalah 1474 dan pemakaian air yang dibutuhkan adalah 43.200 m3/bulan.
Jam pemompaan yang disarankan pada hotel bintang 2 adalah untuk pompa dengan sistem manual dan terjadi pukul 00.35 – 22.00. Dipompa dengan durasi 85 menit. Jam pemompaan yang disarankan pada hotel bintang 3 adalah untuk pompa dengan sistem manual dan terjadi pukul 09.54 – 21.00. Dipompa dengan durasi 114 menit.
=============================================================================================================
Peak hour is the time when the highest water consumption occurs within 24 hours. The factor of peak hours research and calculation of the plumbing load tool will be very useful for the construction of hotel buildings in the future. This study was conducted because of the lack of research about factor peak usage hours of clean water in a hotel building in Surabaya. This study aims to determine the peak hour factor of clean water usage by metering water and analyzed by the graph, knowing the unit load plumbing tools based on hotel building facilities, determine the suggestion pumping hours on ground reservoir based on peak usage hours.
The peak hours factor can be obtained by knowing the peak hours of usage divided by the average usage. Plug tool load unit using method Fixture, By knowing the hotel building facilities that use water then calculated with the value of plumbing load unit that already exists in SNI plumbing. Calculates the duration of pumping from ground reservoir towards rooftank then looks for discharge water above average, will be known suggestion pumping hours on a ground reservoirs.
The research of the peak hours factor in the 2-star hotel building is 3,47 - 3,96 with the highest usage day on Wednesday and the peak hour factor in the 3-star hotel building is 1,59 - 3,40 with the highest usage day on Sunday. The total unit of plumbing load in the 2-star hotel is 1390 and the required water usage is 41904 m3/month. The total unit of plumbing load in the 3-star hotel is 1474 and the required water usage is 43,200 m3 / month.

Suggestion pumping hours at 2-star hotels is to be pumped with manual system that happen at 00.35 – 22.00 and have to be pumped for 85 minutes. Suggestion pumping hours at 3-star hotels is to be pumped with manual system that happen at 09.54 – 21.00 and have to be pumped for 114 minutes.
Keywords: Peak Hour Factor, Load Unit of Plumbing Equipment, Pumping Ground Reservoir.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSL 628.1 Bia p-1 3100018074804
Uncontrolled Keywords: Faktor Jam Puncak; Unit Beban Alat Plambing; Pemompaan Ground Reservoir; Peak Hour Factor; Load Unit of Plumbing Equipment; Pumping Ground Reservoir
Subjects: T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > TD233 Water consumption
T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > TD646 Sewage--Purification
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Environment Engineering > 25201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Bias G. Wicaksi
Date Deposited: 06 Mar 2018 02:38
Last Modified: 31 Aug 2020 03:50
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/50097

Actions (login required)

View Item View Item