Analisis Alternatif Rute Angkutan Penyeberangan : Studi Kasus Lintas Jawa Timur, Bali, Dan Nusa Tenggara Barat

Fitria, Fani Rohmatul (2018) Analisis Alternatif Rute Angkutan Penyeberangan : Studi Kasus Lintas Jawa Timur, Bali, Dan Nusa Tenggara Barat. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04411340000019_UNDERGRADUATED_THESIS.pdf]
Preview
Text
04411340000019_UNDERGRADUATED_THESIS.pdf - Accepted Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Volume kendaraan dari Jawa Timur ke NTB pada tahun 2017 sebesar 43.586 unit dan sebaliknya sebesar 30.094 unit kendaraan.Volume penumpang dari Jawa Timur ke NTB tahun 2017 sebesar 3.970.115 orang dan sebaliknya sebesar 4.166.310 orang. Karena jumlah arus penumpang,kendaraan yang meningkat setiap tahunnya maka perlu dialihkan rute saat ini ke rute penyeberangan jarak jauh khususnya kendaraan barang menggunakan kapal roro.Komposisi kendaraan terbanyak pada penyeberangan di Lintas Jawa Timur,Bali dan Nusa Tenggara Barat adalah golongan VB,VIB ,dan VII .Berdasarkan hasil analisis biaya diperoleh unit biaya minimum untuk Rute 1 sebesar 1,5 juta rupiah per SUP , Rute 2 sebesar 1,1 juta rupiah per SUP , dan Rute 3 sebesar 794 ribu rupiah per SUP. Berdasarkan analisis dampak terhadap penerapan rute penyeberangan langsung dengan rute penyeberangan saat ini didapatkan hasil bahwa rute penyeberangan langsung memiliki biaya emisi yang lebih kecil jika dibandingkan rute saat ini , biaya perbaikan jalan pada tahun 2018 meningkat 3% dari tahun sebelumnya sehingga rute penyeberangan langsung dapat dijadikan alternatif sebagai pengalihan rute saat ini , biaya opportunity cost yang didapatkan dari 5 skenario memilih rute penyeberangan langsung sebagai alternatif rute terbaik pada skenario 2,3,5 dan rute saat ini masih bisa digunakan sebagai alternatif rute penyeberangan pada skenario 1 dan 4. Alternatif rute terbaik adalah Rute 3 dengan jarak tempuh pendek,waktu tempuh lama,kapasitas kapal 1.121 SUP dan unit biaya paling minimum.

====================================================================================================================

The volume of vehicles from East Java to Lombok in 2017 has a total of 43,586 units and vice versa 30,094 units on the reverse route. Whereas the volume of passengers from East Java to Lombok in 2017 has a total 3.970.115 people and on the reverse route is 4,166,310 people. Due to the number of passenger traffic and vehicles that increase every year, it is necessary to divert the current route to the long-distance crossing route, especially for the vehicle transfer by using ro-ro. The vehicles that move across East Java, Bali and West Nusa Tenggara are mostly the category VB, VIB, and VII. Based on the cost analysis result, the minimum unit cost for Route 1 is 1.5 million rupiah per SUP, Route 2 is 1.1 million rupiah per SUP, and Route 3 is 794 thousand rupiah per SUP. Based on the impact analysis on the implementation of the direct crossing route compared with the current ferry route, it is found that direct crossing routes have smaller emission costs than current routes, resulted that smaller emission cost yielding on the direct crossing route,road repair cost in 2018 is increased by 3% than the previous year so the direct crossing route can be used as an alternative for the current route redirection,the opportunity cost obtained from the 5 scenarios choosing the direct crossing route as the best route alternative is on the scenario 2,3,5 and then current route can still be used as an alternative for the ferry route on scenario 1 and 4. The best route alternative is Route 3 with the shortest distance,fastest travel time,ship capacity of 1121 SUP and the most minimum unit cost.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSTrL 386.6 Fit a-1 3100018074975
Uncontrolled Keywords: Truk , Kapal Roro, Alternatif Rute, Unit Biaya minimum.
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE311.I4 Urban transportation
H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE355 Traffic engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fani Rohmatul Fitria
Date Deposited: 11 Apr 2018 01:58
Last Modified: 21 Sep 2020 04:37
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/50532

Actions (login required)

View Item View Item