Analisa Hambatan dan Pitching Moment Equilibrium Pada Kapal Planing Jenis Monohull With Tranverse Step Pada Perairan Calm Water

Hakim, Pradipta Rahman (2018) Analisa Hambatan dan Pitching Moment Equilibrium Pada Kapal Planing Jenis Monohull With Tranverse Step Pada Perairan Calm Water. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4113100040-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (10MB) | Preview

Abstract

Penggunaan transverse step pada bagian bawah lambung kapal memiliki beberapa keuntungan apabila digunakan pada kecepatan optimumnya, diantaranya mengurangi momen pitching yang dialami kapal dan megurangi hambatan dalam hal ini adalah friction resistance. Transverse step diaplikasikan pada kapal planing dengan kecepatan tinggi. Untuk membuktikan hal tersebut, dalam tugas akhir ini dilakukan penelitian dalam bentuk simulasi Computational Fluid Dynamic (CFD) dengan cara membandingkan dua lambung kapal planing jenis lambung tunggal tanpa dan dengan transverse step pada kondisi air tenang dengan menggunakan froude number 1,5 hingga 2,5. Hasil dari simulasi sudut trim pada kedua jenis kapal menunjukan perbedaan yang signifikan pada tiap variasi kecepatan. Kapal dengan transverse step memiliki sudut trim yang lebih besar dibandingkan dengan kapal tanpa transverse step namun memiliki perbedaan sudut trim yang lebih kecil pada variasi froude number 1,5 hingga 2,5 sebesar 50,62% yaitu senilai 1,51 derajat. Hambatan kapal pada kedua jenis kapal memiliki perbedaan pada simulasi yang dilakukan. Hasil yang didapatkan yaitu kapal dengan transverse step memiliki nilai hambatan yang lebih kecil pada froude number 1,75 hingga 2,5 yaitu sebesar 14,16% yaitu senilai 3001,16N namun memiliki hambatan yang lebih besar pada froude number 2,5. ================================================================================================================== Monohull with transverse step on bottom side applied in planing-type watercraft for some purpose. In it’s optimum speed, transverse step on planing watercraft may reduce pitching moment experienced by the watercraft and also to reduce it’s friction resistance. In this study, performance prediction of two types of planing monohull was carried out in order to prove that statement. This was done by predicting the steady resistance and trim angle of one with tranverse step and one with no transverse step in calm and unrestricted water and evaluated with computational fluid dynamic simulation with speed range in froude number 1,5 up to 2,5. The result of the fixed sinkage and trim angle simulations of those two types planing monohull showed significant difference in each speed variation. Monohull with transverse step have the value of trim angle bigger than monohull with no transverse step in each speed, but the difference between the trim angle in those range of speed was 50,62% smaller which the value is yaitu 1,51 degree. The difference between resistance value of those two monohulls showed in the simulation, the result is that the monohull with transverse step was 14,16% smaller which the value is 3001,16N at froude numbers between 1,75 and 2,5. However, resistance of the monohull with no transverse step was smaller at froude number 1,5

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSPe 623.848 Hak a
Uncontrolled Keywords: Kapal Planing; Transverse Step; Pitching Moment Equilibrium; Hambatan Kapal; Planing Watercraft; Transverse Step; Pitching Moment Equilibrium; Ship Resistance; CFD
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM161 Ships--Hydrodynamics
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Pradipta Rahman Hakim
Date Deposited: 23 Apr 2018 04:40
Last Modified: 03 Sep 2020 07:53
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/50980

Actions (login required)

View Item View Item