Studi Keanekaragaman dan Kelimpahan Crustacea Pada Area Padang Lamun Pantai Bama dan Kajang, Taman Nasional Baluran

Rifsanjani, Venora Elisa Launa (2018) Studi Keanekaragaman dan Kelimpahan Crustacea Pada Area Padang Lamun Pantai Bama dan Kajang, Taman Nasional Baluran. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 1513100063-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
1513100063-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Salah satu daya tarik wisata terbesar di Taman Nasional Baluran adalah kawasan pantainya, termasuk Pantai Bama dan Kajang. Kedua pantai ini memiliki area padang lamun yang cukup luas dan diperkirakan akan terdampak oleh kegiatan wisata. Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui keanekaragaman dan kelimpahan crustacea yang berada di Pantai Baman sebagai pantai yang ramai pengunjungn dan pantai Kajang sebagai pantai yang sepi pengunjung. Variabel pengamatan adalah kelimpahan dan keanekaragaman crustacea pada ara padang lamun yang diamati dengan menggunakan metode belt transect yang dimodifikasi dengan enam kali replikasi, data tersebut kemudian dianalisis dengan analisi statistik mengguknakan Uji-T dua sampel bebas. Hasil yang didapat dari penelitian ini, crustacea di kedua lokasi didominansi oleh falimi Diogenidae (hermit crab). Kelimpahan crustacea di Pantai Bama secara signifikan lebih tinggi dibandingkan dengan Pantai Kajang. Kelimpahan di Pantai Bama mencapai 259 individu sedangkan di Pantai Kajang hanya 94 individu saja dan tidak terdapat perbedaan keanekaragaman yang signifikan antara kedua lokasi tersebut. Rata-rata H’ di Patai Bama berkisar 1,03-1,30 sedangkan di Pantai Kajang hanya 0,24-1,36 saja. ================================================================================================================== One of the biggest tourist attractions in Baluran National Park is the beach area, including Bama and Kajang Beach. Both of these beaches have a large area of seagrass beds and expected to be affected by tourism activities. The purpose of this research is to find out the diversity and abundance of crustaceans in Bama Beach as a crowded beach of visitors and Kajang beach as deserted beach. The observed variables were the abundance and diversity of crustaceans in the seagrass using the modified belt transect method with six replications, then the data were analyzed by statistical analyzes using an independent T-test. The results obtained from this study are crustaceans in both locations dominated by Diogenidae (hermit crab). The abundance of crustaceans in Bama Beach is significantly higher than Kajang Beach. Abundance in Bama Beach reached 259 individuals while in Kajang Beach only 94 individuals and there was no significant difference in diversity between them. The average of H ' in Bama Beach ranges from 1.03 to 1.30 while in Kajang Beach only 0.24-1.36.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSBi 592.176 Rif s
Uncontrolled Keywords: crustacea; keanekaragaman; elimpahan; padang lamun; Pantai Bama dan Kajang; Taman Nasional Baluran; abundance and diversity; Baluran National Park; Bama and Kajang Beach; crustaceans; seagrass.
Subjects: Q Science > QH Biology > QH91.8.S64 Species diversity
Q Science > QL Zoology > QL435.A3 Crustacea
Divisions: Faculty of Natural Science > Biology > 46201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Launa R Venora Elisa
Date Deposited: 26 Apr 2018 03:22
Last Modified: 30 Jun 2020 06:53
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/51116

Actions (login required)

View Item View Item