Perancangan Rumah Kos Mahasiswa di Mulyosari Surabaya dan Perancangan Menara Gardu Pandang di Bandar Lampung

Setyanto, Irviandy (2018) Perancangan Rumah Kos Mahasiswa di Mulyosari Surabaya dan Perancangan Menara Gardu Pandang di Bandar Lampung. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111770010019-Masther_Thesis.pdf]
Preview
Text
08111770010019-Masther_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (17MB) | Preview

Abstract

Dalam lingkungan kampus di kawasan Surabaya Timur, mahasiswa yang berdomisili jauh atau yang berasal dari luar kota membutuhkan tempat tinggal sementara selama menempuh pendidikan di kota Surabaya. Solusi yang tepat dapat dengan mengontrak atau menyewa rumah atau kos untuk tempat tinggal sementara. Banyaknya kebutuhan tentang rumah kontrakan atau kos mahasiswa, maka pasar bisnis untuk membangun rumah kos mahasiswa sangat dibutuhkan apalagi di wilayah yang dekat dengan jangkauan daerah lingkungan kampus. Proyek Rumah Kos Mahasiswa ini terletak di dalam perumahan yang dekat dengan lingkungan kampus di kawasan Surabaya Timur. Rumah Kos Mahasiswa ini memiliki konsep rumah sejuk yaitu dimana dalam pengkondisian udara menggunakan ventilasi silang dan mengoptimalkan bukaan ruang untuk pencahayaan alami. Menara Gardu Pandang merupakan sebuah tempat bekerja para pegawai untuk memantau dan mengamati kinerja dari Bendungan Lampung yang terletak di kabupaten Pringsewu, Bandar Lampung. Bangunan ini merupakan salah satu bagian dari komplek Bendungan Way Sekampung Lampung yang terdiri dari unit pengelola bangunan dan fasilitas umum. Menara Gardu Pandang ini juga dapat dijadikan tempat untuk menerima tamu-tamu undangan yang akan melihat dari kinerja Bendungan Lampung. Menara Gardu Pandang ini mempunyai konsep bangunan arsitektur yang memiliki unsur-unsur kearifan budaya lokal dari Provinsi Lampung. Selain itu juga diterapkan dengan pendekatan material dan kesan bangunan minimalis modern dalam desain Menara Gardu Pandang ini.
======================================================================================================
In a campus neighboorhood in East Surabaya, students who commissioned far from home or who come from another city need a temporary house during education period in the city of Surabaya. The possibly solution can be by renting a house or live in a student’s boarding house for a while during college. The number of needs of a student’s boarding house caused the business market to build student’s boarding house is needed especially in areas close to the reach of the campus environment. The student’s boading house project is located in a residential neighborhood closed to the campus neighboorhood in East Surabaya. The student’s boarding house has a cool house concept wherein in air conditioning uses cross ventilation and optimizes the room space and openings for natural lighting. The Tower of Lampung Viewpoint is a workplace for employees to monitor and observe the performance of the Lampung Dam located in Pringsewu district, Bandar Lampung. This building in one part of Sekampung Way Complex Project that consisting of building management units and public fasilities. This Viewing Tower can also be a place to receive invited guests who will see Lampung Dam performance directly. This Viewing Tower has architectural building concept which has elements of local cultural wisdom from Lampung Province. It is also applied with a material approach and the impression of a moderm minimalist building in the design of The Tower of Lampung Viewpoint.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: RPA 727.38 Set p-1 3100017071088
Uncontrolled Keywords: student college, natural lighting, student’s boarding house, cool, ventilation; dam, local culture, viewing tower, tower, minimalist, modern
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
N Fine Arts > NA Architecture > NA6602.D6 Dormitories
N Fine Arts > NA Architecture > NA7115 Domestic architecture. Houses. Dwellings
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Architecture > 23101-(S2) Master Thesis
Depositing User: IRVIANDY SETYANTO
Date Deposited: 07 Dec 2020 12:32
Last Modified: 13 Aug 2021 05:33
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/53707

Actions (login required)

View Item View Item