Perencanaan Fasilitas Kargo Pada Terminal 3 Bandar Udara Internasional Juanda

Putri, Afriza Cahya (2018) Perencanaan Fasilitas Kargo Pada Terminal 3 Bandar Udara Internasional Juanda. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
10111410000077_Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (7MB) | Preview

Abstract

Peningkatan jumlah penumpang dan kargo pada Bandar Udara Internasional Juanda dari tahun ke tahun berpengaruh pada penambahan pergerakan pesawat. Meningkatnya penerbangan ini dapat berdampak pada kemampuan kapasitas bandar udara dalam melayani permintaan lalu lintas udara. Untuk mengatasi lonjakan permintaan lalu lintas udara, PT Angkasa Pura I (Persero) selaku pegelola Bandar Udara Internasional Juanda akan melakukan pengembangan dengan membangun Terminal 3 (tiga). Adanya pembangunan Terminal 3 (tiga) perlu dilengkapi dengan fasilitas kargo dengan perencanaan detail taxiway, apron dan terminal kargo. Pada perencanaan fasilitas kargo pada Terminal 3 (tiga) ini, dilakukan pengumpulan data sekunder pertumbuhan jumlah kargo dari tahun 2015 hingga 2017 untuk merencanakan kapasitas kargo pada tahun 2037. Pada perencanaan fasilitas sisi udara khususnya taxiway dan apron, pesawat rencana yang digunakan untuk perencanaan ini adalah pesawat Boeing B747-800, dimana merupakan pesawat terbesar. Untuk perencanaan perkerasan flexible dan rigid menggunakan software FAARFIELD. Berdasarkan analisis data dan perhitungan didapatkan dimensi lebar taxiway 60 m termasuk lebar bahu 15 m tiap sisinya. Berdasarkan perhitungan exit taxiway didapatkan jarak dari ujung runway ke taxiway sebesar 2810 m dengan sudut 30°. Dan berdasarkan analisa data dan perhitungan didapatkan dimensi apron dengan panjang 450 m dan lebar 175 m. Tebal perkerasan flexible untuk taxiway ini adalah 102,31 cm. Sedangkan untuk perkerasan rigid adalah 66 cm. Dalam penulangan perkerasan rigid pada tahun rencana (2037) dibutuhkan tulangan pokok D20 dengan joint maksimum 6100 mm. Untuk dowel dengan diameter 50 mm, panjang 610 mm dan jarak 460 mm dan tie bar dengan diameter 16 mm, panjang 760 mm, jarak 760 mm. Berdasarkan hasil analisa yang dilakukan, jumlah kargo pada tahun 2037 adalah sebesar 175639668 kg. Dengan 14,2 Ton per jam pada saat jam sibuk di tahun 2037. Dari hasil perhitungan perencanaan kargo ini, didapatkan luas Terminal Kargo yang dibutuhkan pada tahun 2037 yaitu 24.750 m2. ==================================================================================================== Increased number of passengers and cargo at Juanda International Airport from year to year has effect on the addition of aircraft movement. This increase in flight may affect the capacity of airports in servicing air traffic demand. To overcome the spike in air traffic demand, PT Angkasa Pura I (Persero) as the administrator of Juanda International Airport will do the development by building Terminal 3. Terminal 3 construction must be equipped with cargo facilities by taxiway, apron and detailed cargo. terminal planning. On the planning of Terminal 3 (three), secondary data will be conducted from 2015 to 2017 for capacity plans in 2037. In the taxiway and apron demand side planning, the workp plan dor processing thes Boeing B747-800 aircraft, which is the largest aircraft. For flexible pavement and rigid pavement planning using FAARFIELD software. Based on analysis data and calculations obtained dimension of taxiway width of 60 m including the width of shoulder 15 m each side. The location of the 2810 m taxiway is measured from both ends of the runway at an angle of 30°. And based on data and measurement with length 450 m and width 175 m. The flexible pavement thickness for this taxiway is 102,31 cm. As for rigid pavement is 66 cm. In rigid pavement reinforcement during the plan year (2037), a D20 base reinforcement is required with a maximum of 6100 mm. for dowels with diameter 50 mm, length 610 mm and distance 460 mm. And for tie bar, the diameter is 16 mm, length 760 mm, and distance 760 mm. Based on the result of the analysis carried out, the amount of cargo in 2037 was 175639668 kg. with 14,2 ton per hour during peak hours in 2037. From the calculation result of this cargo plan, obtained the area of the cargo terminal requested in the year 2037 is 24.750 m2.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIS 629.136 Put p
Uncontrolled Keywords: Apron, Fasilitas Kargo, Terminal 3 Juanda, Software, Taxiway
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL725 Airport terminals.
Divisions: Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D3)
Depositing User: Afriza Cahya Putri
Date Deposited: 28 Jan 2021 23:31
Last Modified: 28 Jan 2021 23:31
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/54179

Actions (login required)

View Item View Item