Studi Numerik Tabrakan Struktur Kabin Light Rail Transit (LRT) dengan Metode Elemen Hingga

Muhammad, Rayhan Zufar (2018) Studi Numerik Tabrakan Struktur Kabin Light Rail Transit (LRT) dengan Metode Elemen Hingga. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02111440000014-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
02111440000014-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Kementrian Perhubungan Republik Indonesia, sedang gencar untuk merencanakan pembangunan transportasi massal LRT, demi menanggulangi kemacetan. Untuk meningkatkan nilai Tingkat Komponen Dalam Negeri, sebagian besar komponen penyusun LRT tersebut akan melalui tahap riset rancangan dan produksi dalam negeri. Sebelum di produksi, rancangan struktur LRT harus lulus standar uji salah satunya adalah uji tabrakan berdasarkan EN 15227.Pengujian tabrakan pada LRT dilakukan karena potensi kecelakaan moda transportasi berbasis rel di Indonesia yang masih tergolong tinggi. LRT tersebut harus memiliki sistem keselamatan pasif yang baik, yaitu kemampuan struktur dalam melindungi penumpang saat terjadi tabrakan. Oleh karena itu dilakukan studi numerik tabrakan struktur kabin LRT dengan metode elemen hingga yang bertujuan untuk melihat kemampuan strukur saat terjadi tabrakan berdasarkan standar EN 15227 dalam melindungi penumpang.
Studi ini dilakukan dengan software ANSYS 18 Explicit Dynamic AUTODYN, Material yang digunakan SPAH Steel JIS 3125. Skenario yang digunakan adalah tabrakan struktur kabin LRT tanpa dan ber-coupler house dengan dinding kaku kecepatan 25 km/h, struktur kabin LRT tanpa dan ber-coupler house dengan struktur sejenis kecepatan 25 km/h, dan struktur kabin ber-coupler house dengan dinding kaku untuk mencari kecepatan maksimum tabrakan sesuai batas deformasi yang diizinkan.
Studi ini menunjukkan bahwa, desain struktur kabin LRT tersebut aman dengan kecepatan maksimum sebelum tabrakan adalah 40 km/h.===============================================The transportation ministry of Republic Indonesia, is being intensively to plan the construction of mass transportation LRT, in order to cope with congestion. To increase the Domestic Component Level, most of the components will go through the domestic design and production stage. Before being produced, the LRT structure design must pass the test standard, which is collision test based on EN 15227. Collision testing on the LRT carried out because of the potential for accidents in rail-based transportation modes in Indonesia still relatively high. The LRT must have a good passive safety system, namely the ability of the structure to protect passengers during a collision. Therefore, a numerical study of LRT cabin structure collision with finite element method carried out, which aims to see the structure’s capability during a collision in protecting passengers based on EN 15227 standard.
This study conducted with ANSYS Explicit Dynamic AUTODYN 18 software, material used is SPAH Steel JIS 3125. The scenario used are a collision of the LRT cabin structure without and with coupler house againts a rigid wall using 25 km/h of velocity, an LRT cabin structure without and with coupler house against a similar structure using 25 km/h of velocity, and a LRT cabin structure with a coupler house againts a rigid wall to find the maximum collision speed according to the permissible deformation limits.
This study shows that, the LRT cabin structure design is safe with maximum velocity before the collision is 40 km/h.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: tabrakan, Struktur kabin LRT, deformasi, EN 15227, MEH, explicit dynamic
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA174 Computer-aided design.
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering)
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ230 Machine design
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rayhan Zufar Muhammad
Date Deposited: 12 Jul 2021 22:57
Last Modified: 12 Jul 2021 22:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/54816

Actions (login required)

View Item View Item