Rancang Bangun Aplikasi e-Learning Berbasis Perangkat Bergerak Android pada Fitur Manajemen Kuis dan Diskusi Menggunakan Paradigma Reactive Programming

Kurniawan, Steven (2018) Rancang Bangun Aplikasi e-Learning Berbasis Perangkat Bergerak Android pada Fitur Manajemen Kuis dan Diskusi Menggunakan Paradigma Reactive Programming. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111440000100-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
05111440000100-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

e-Learning adalah suatu sistem atau konsep pendidikan yang memanfaatkan teknologi informasi dalam proses belajar mengajar. Dengan adanya e-Learning ini, proses belajar mengajar tidak perlu dilakukan dengan tatap muka secara langsung. Saat ini di ITS hanya ada aplikasi e-Learning berbasis web yaitu Share ITS (share.its.ac.id) dan e-Learning Informatika ITS (elearning.if.its.ac.id). Namun aplikasi e-Learning ini masih memiliki beberapa kekurangan seperti tampilan yang kurang responsive ketika dijalankan pada perangkat bergerak Android. Hal ini menyebabkan pengguna akan kesulitan jika menggunakan fitur kuis dan diskusi e-Learning melalui perangkat bergerak. Pada tugas akhir ini akan dibangun fitur manajemen kuis dan diskusi pada platform e-Learning berbasis perangkat bergerak Android. Aplikasi ini akan dilengkapi dengan Application Programming Interface (API) yang mengadopsi arsitektur REST API untuk mengambil dan mengirim data ke basis data e-Learning. Selain itu, aplikasi e-Learning yang dibangun ini akan menggunakan paradigma Reactive Programming. Fitur manajamen kuis dan diskusi pada aplikasi e-Learning ini diharapkan mampu membantu proses pembelajaran di lingkungan ITS dan mampu menjembatani kegiatan perkuliahan antara dosen, asisten dosen, serta mahasiswa baik di dalam kelas maupun di luar kelas.
==========================================================
e-Learning is a system or educational concept that utilizes information technology in teaching and learning process. With this e-Learning, teaching and learning process does not need to be done face to face directly. Currently in ITS there is only web-based e-Learning application that is Share ITS (share.its.ac.id) and e-Learning Informatics ITS (elearning.if.its.ac.id). But this e-Learning application still has some shortage such as unresponsive appearance when run on Android mobile devices. This makes it difficult for users to use the discussion features and e-Learning quizzes on mobile devices. This study aims to build quiz and discussion management feature on e-Learning platform based on Android mobile device. The application will be equipped with an Application Programming Interface (API) that adopts the REST API architecture to retrieve and send data to e-Learning database. In addition, this e-Learning application built will use the Reactive Programming paradigm. Quiz and discussion management features on e-Learning application is expected to help the learning process in ITS environment and be able to combine lecture activities between lecturers, assistant lecturers, and students both in class and outside the classroom.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: android, mobile, e-learning, forum, diskusi, kuis, reactive programming
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science. EDP
Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Q Science > QA Mathematics > QA76.585 Cloud computing. Mobile computing.
Divisions: Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Steven Kurniawan
Date Deposited: 23 Jun 2021 07:40
Last Modified: 23 Jun 2021 07:40
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/54891

Actions (login required)

View Item View Item