Pengembangan Zone Routing Protocol untuk Proses Data Gathering pada Lingkungan Wireless Sensor Network dengan Penghematan Energi

Gede Wayan, Dharmawan (2018) Pengembangan Zone Routing Protocol untuk Proses Data Gathering pada Lingkungan Wireless Sensor Network dengan Penghematan Energi. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111440000133-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
05111440000133-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Jaringan sensor nirkabel merupakan jaringan yang terdiri dari node-node sensor yang memiliki fungsi penting tetapi memiliki kekurangan pada bagian daya yang sangat terbatas. Jaringan sensor nirkabel umumnya digunakan untuk mengawasi suatu kejadian dan akan memberikan informasi jika terjadi suatu perubahan pada lingkungan yang diawasinya.
Semakin besar dan banyak node yang digunakan dalam jaringan sensor nirkabel, maka akan semakin besar pula energi yang digunakan dalam transmisi. Perlu dilakukan mekanisme tertentu agar energi yang digunakan dapat dihemat tetapi dengan tanpa mengurangi waktu tiba data hasil pengamatan.
Pada tugas akhir ini, jaringan sensor nirkabel dibagi kedalam 16 zona berdasarkan posisi dari suatu node. Pada masing – masing zonanya akan dipilih satu node yang akan menjadi cluster head. Data dari setiap node akan dikirim dan dikumpulkan pada cluster head untuk mengurangi jumlah transmisi. Selain dengan menggunakan cluster head, pada setiap node juga terdapat mekanisme aggregasi yang membuat data hasil pengamatan tidak akan langsung dikirimkan melainkan ditampung terlebih dahulu sampai pada batas tertentu. Selain dengan cluster head, penampungan ini akan mengurangi jumlah transmisi. Dengan mengurangi jumlah transmisi data, penggunaan energi dapat ditekan sehingga akan memperpanjang network lifetime.
=======================================================================================================
Wireless sensor network is a network that consists of sensor nodes that have important functions but have deficiencies in the power. Wireless sensor network are generally used to monitor an event and will provide information in case of a change in the environment it is watching.
The more number of nodes used in the wireless sensor network, the greater energy used in the transmission. A certain mechanism is necessary to use to save energy without reducing the latency of the observed data.
In this undergraduate thesis, wireless sensor network is divided into 16 zones based on the position of a node. At each zone will be selected one node which will become cluster head. Data from each node will be sent and collected on the cluster head to reduce the number of transmitions. In addition to using the cluster head, on each node there is also an aggregation mechanism that makes the observation data will not be sent directly but accommodated in advanve to a certain extent to reducing the number of transmission By reducing the number of data transmition, the use of energy can be reduce so that it will extend the lifetime network.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 004.62 Dha p-1 3100018077397
Uncontrolled Keywords: jaringan sensor nirkabel, network lifetime, node, routing protocol, sidnet-swans, simulasi
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5103.2 Wireless communication systems. Two way wireless communication
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5105.543 Routers (Computer networks)
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5105.546 Computer algorithms
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Gede Wayan Dharmawan
Date Deposited: 19 Oct 2020 01:11
Last Modified: 19 Oct 2020 04:30
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/55418

Actions (login required)

View Item View Item