Jakarta Multipurpose Sports Arena

Hadi, Mahfuz (2018) Jakarta Multipurpose Sports Arena. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Laporan.pdf]
Preview
Text
Laporan.pdf - Accepted Version

Download (8MB) | Preview

Abstract

Fenomena tumbuhnya kompetisi esports dalam jangkauan global sudah sampai di Indonesia. Esports merupakan olahraga elektronik yang mana membutuhkan alat – alat elektronik seperti Personal Computer sebagai medianya. Tumbuhnya kompetisi atas olahraga semacam ini membuat kebutuhan akan wahana berkompetisi. Pada umumnya kompetisi esports akan menggunakan gedung arena sebagai venue.
Bukan tidak mungkin jenis – jenis kegiatan lainnya akan muncul di masa yang akan datang. Dengan menggunakan data dari cabang olahraga yang sudah ada, pembangunan gedung arena nantinya diharapkan dapat menampung kegiatan yang spesifikasinya belum diketahui pada hari ini.
Dengan melirik tipologi – tipologi bangunan yang sudah ada, penggunaan metode dekonstruktif digunakan untuk mengkritisi fungsi elemen bangunan, serta menggunakan metode performance form demi merangkainya kembali menjadi sebuah bangunan utuh yang menjawab kebutuhan sebuah bangunan arena secara desain.
Menjadikan bangunan sebagai aksen daripada bangunan – bangunan sekitar dapat merupakan salah satu tujuan adanya konsep bangunan multiguna, yang mana tidak dimiliki oleh bangunan – bangunan yang telah ada di area tersebut.

==================================================================================================================

Growth phenomenon in esports competition in a global scale has reached Indonesia. Esports is an acronym for electronic sports which needs electronic tools such as Personal Computer as medium. The growth in competition in this kind of sports raise the needs of competition venue.
Generally, esports uses an indoor arena as a competition venue. It is possible tbat another kinds of activities will arise in the time being. By the data gathered from any other existing sports, the establishment of the arena expected can held activities which specifications is unknown as for today.
By observing any kinds of building typologies that exists, using deconstructive methods to criticizes the function of building element, and also using a performance form methods to rebuild it back to become a whole new integrated building that can answer the needs of arena in a designated way.
To build a building that become an accent towards another building around the site is one of the goals there is a multipurposes concept, which another buildings around it does not have.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: esports, multiguna, arena
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mahfuz Hadi
Date Deposited: 28 Jun 2021 07:10
Last Modified: 28 Jun 2021 07:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/56408

Actions (login required)

View Item View Item