Analysis of the Requirements for the Design of Ships Using Methanol as Fuel

Bramastha, Agus Dwy (2018) Analysis of the Requirements for the Design of Ships Using Methanol as Fuel. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
04211441000005-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Metanol adalah bahan bakar alternatif kapal yang aman dan hemat biaya. Ini adalah salah satu solusi yang dijanjikan untuk menjadi bahan bakar kapal karena kesediiannya dan menghasilkan lebih sedikit polusi daripada bahan bakar fosil. Metanol adalah salah satu bahan bakar baru di industri perkapalan, karena itu ada kekurangan regulasi untuk bahan bakar ini. IMO belum mengeluarkan peraturan penggunaan metanol sebagai bahan bakar akan tetapi ada beberapa draft yang sedang dalam proses. Dokumen yang dapat ditemukan untuk mewakili draft IMO IGF Code adalah laporan Sub-Committee Carriage Cargo and Containers (CCC) 3-3. Klasifikasi yang memiliki peraturan untuk menggunakan metanol adalah LR dan DNV GL. Membandingkan ketiga peraturan tersebut dan memilih peraturan yang memiliki tingkat keselamatan tinggi adalah cara terbaik untuk mendesain kapal berbahan bakar methanol. Hasilnya menunjukkan bahwa masih ada perbedaan pendapat pada ketiga peraturan yang mengatur metanol sebagai bahan bakar kapal. Beberapa peraturan juga tidak menyebutkan tentang detail material yang harus digunakan dalam system. Metode perhitungan untuk memilih ketebalan pipa juga berbeda. Implementasi methanol sebagai bahan bakar kapal mengakibatkan hilangnya kapasitas muatan. Konsumsi bahan bakar spesifik akan meningkat sebesar 46% dibandingkan dengan SFOC bahan bakar minyak dan tangki penyimpanan harus dilindungi oleh cofferdam yang membutuhkan banyak ruang. Untuk mengoptimalkan ruang, tangki servis direkomendasikan diletakkan di dek utama untuk mencegah penggunaan pelindung cofferdam. ============================================================================================== Methanol is a safe, cost-effective alternative marine fuel. It is one of promised solution for being shipping fuel because of it feedstock and produces less pollution than fossil fuel. Methanol is one of new fuel in the shipping industry; because of that there are lack of regulation for this fuel. IMO has not release regulation of using methanol as fuel but there is some draft is in process. The document that can be found to represent the draft of IMO IGF Code is report of Sub-Committee of Carriage Cargo and Containers (CCC) 3-3. Classification society that has the regulation for using methanol is LR and DNV GL. Comparing the three regulations and selecting the regulation that has high safety level is the best way to design the methanol-fueled ship. The result shows that there still some different opinion on the three regulations that regulate the methanol as ship fuel. Some regulation also doesn’t mention about the detail material that should be use in the system. Calculation method to selecting pipes thickness also different. Implementation the regulation on board ship resulting loses the payload of their cargo. The specific fuel consumption will be increased by factor 46% compared to fuel oil SFOC and the storage tank shall be protected by cofferdam that takes a lot of space. To safe ships space the service tank is recommended put in the main deck to prevent the use of protective cofferdam.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Fuel, Emission, Regulation, Requirement, System, Design
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM276.A1 Fuel (Including supplies, costs, etc.)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Agus Dwy Bramastha
Date Deposited: 16 Jul 2021 00:16
Last Modified: 16 Jul 2021 00:16
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/57028

Actions (login required)

View Item View Item