Sistem Kendali Aliran Air BLDC Motor Water Pump pada Miniatur Sprinkle Irrigation untuk Tanaman Cabai dalam Greenhouse

Nurwachidin, Brilian Rachmad (2018) Sistem Kendali Aliran Air BLDC Motor Water Pump pada Miniatur Sprinkle Irrigation untuk Tanaman Cabai dalam Greenhouse. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10311500010005-Non_Degree.pdf]
Preview
Text
10311500010005-Non_Degree.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

Cabai merah merupakan salah satu komuditas sayuran yang banyak dibutuhkan oleh industri saos, sehingga sayuran ini mempunyai nilai ekonomis yang tinggi. Salah satu cara pembudidayaan tanaman cabai merah yang berpengaruh pada pengoptimalan pertumbuhan yaitu pada irigasinya. Untuk itulah penelitian ini yang berjudul "Sistem Kendali Aliran Air BLDC Motor Water Pump pada Miniatur Sprinkle Irrigaion untuk Tanaman Cabai dalam Greenhouse" bertujuan untuk mengotomasi penyiraman tanaman cabai merah yang sesuai dengan kebutuhannya. Pompa yang digunakan pada penelitian ini yaitu BLDC motor water pump 54Watt. Metode penyiraman yang digunakan pada penelitian ini adalah sprinkle irrigation yang menyemprotkan air ke tanaman seperti hujan. Debit air yang diberikan pada tanaman cabai bernilai berbeda-beda yang diketahui oleh Water Flow Sensor YF-B1 sesuai dengan tingkat kelembaban tanah pada setiap bedengan yang diketahui oleh Soil Moisture Sensor V1.2. Tingkat kelembaban tanah tersebut dibagi menjadi tiga kategori yaitu kering, sedang dan lembab yang masing-masing bernilai 0-3, 3,1-5 dan 5,1-10. Nilai kelembaban tanah tersebut akan diproses oleh Arduino Mega 2560. Tingkat kelembaban tanah juga mengatur penjadwalan penyiraman tanaman cabai pada setiap bedengan sehingga penyiramannya dapat dilakukan bergantian. Pada hasil pengujian keseluruhan, kondisi kelembaban tanah kering, sedang dan lembab menghasilkan debit air yang masing-masing bernilai 12L/menit, 9L/menit dan 3L/menit.
=================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================
Red pepper is one of the vegetable commodities that are needed by the sauce industry, so this vegetable has a high economic value.One method of cultivation of red pepper plants that affect the growth optimization is on irrigation. This research entitled “Water Flow System Control Based on Bldc Motor Water Pump in Miniature of Sprinkle Irrigation for Pepper Plants in The Greenhouse”is meant to automate the red pepper planting to suit their needs. Pump used in this research is BLDC Motor Water Pump 54 W. Watering method used in this research is sprinkle irrigation which shedes water into plants like rain. The water discharge emitted in pepper plants has different known values by Water Flow Sensor YF-B1 according to moisture level known in each heap by Capacitive Soil Moisture Sensor V1.2. The soil moisture level is divided into three categories: dry, medium and humid each of 0-3, 3,1-5 and 5,1-10 values. The soil moisture value will be processed by Arduino Mega 2560 so that BLDC motor water pump can work and drain water to each bed in accordance with the existing soil moisture level. The soil moisture level also regulates the scheduling of watering the pepper plants on each of the beds so that watering the pepper plants can be done alternately. In the overall test result, dry, medium and humid soil moisture conditions will result in water discharge of 12L / minute, 9L / minute and 3L / minute respectively.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Arduino mega 2560, bldc motor water pump, irigasi, kelembaban tanah
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ213 Automatic control.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2861 Electric relays
Divisions: Faculty of Vocational > 36304-Automation Electronic Engineering
Depositing User: Brilian Rachmad Nurwachidin
Date Deposited: 21 Jul 2021 22:59
Last Modified: 21 Jul 2021 22:59
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/57593

Actions (login required)

View Item View Item