Pembuatan Plugin Report Moodle Pengukuran Aspek Intensional untuk Mendukung Pembelajaran Bermakna

Ngaliah, Nafingatun (2019) Pembuatan Plugin Report Moodle Pengukuran Aspek Intensional untuk Mendukung Pembelajaran Bermakna. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111540000032-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
05111540000032-Undergraduate_Theses.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Sistem e-learning telah banyak digunakan di seluruh dunia, termasuk di Indonesia. Tujuan utama pendidikan di setiap tingkat adalah untuk memastikan keterlibatan pembelajar dalam pembelajaran bermakna dan keterlibatan seperti itu dapat terjadi ketika pembelajar diaktifkan untuk menciptakan makna; Oleh karena itu, pengembangan model untuk mengukur pembelajaran bermakna berdasarkan aktivitas semantik pembelajar dalam lingkungan e-learning menjadi penting. E-learning memiliki keterbatasan, yakni pengajar tidak dapat memantau langsung aktivitas pelajar. Namun yang menjadi kelebihan dari pembelajaran ini adalah semua aktivitas pelajar terekam dalam sebuah media penyimpanan dan pelajar dapat beraktivitas kapanpun, di manapun. Sehingga data yang diperoleh sepenuhnya adil untuk seluruh pelajar. Karena karakteristik yang berbeda antara pembelajaran konvensional dan e-learning, maka metode pengukuran meaningful learning kedua pembelajaran tersebut berbeda. Untuk itu, diperlukan upaya dalam e-learning sehingga e-learning memiliki metode yang dapat mengukur tingkat meaningful learning pelajar berdasarkan interaksi mereka dengan e-learning itu sendiri.
Penelitian Andi Tenriawaru telah berhasil menformulasikan sebuah metrik koefisien pemetaan antara tindakan aktivitas Moodle dan karakteristik meaningful learning (pembelajaran bermakna). Dari kelima karakteristik meaningful learning yang sudah berhasil diukur oleh Andi Tenriawaru, aspek intensional adalah karakteristik nantinya diimplementasikan pada tugas akhir ini. Karakteristik intensional menggambarkan bahwa setiap tindakan yang dilakukan oleh manusia khususnya pelajar memiliki tujuan. Mereka berpikir dan belajar lebih banyak karena mereka memenuhi sebuah niat atau tujuan. Oleh karena itu, setiap tindakan pelajar dilibatkan secara detail pada perhitungan nilai karakteristik intensional. Tujuan dari tugas akhir ini adalah membuat plugin Moodle untuk mengukur aspek intensional yang mendukung pembelajaran bermakna dan mengukur keterlibatan pelajar dengan pengukuran aspek intensional yang mendukung pembelajaran bermakna dalam e-learning.
================================================================================================
The e-learning system has been widely used throughout the world, including in Indonesia. The main purpose of education at each level is to ensure learner involvement in meaningful learning and such involvement can occur when learners are activated to create meaning; Therefore, the development of a model for measuring meaningful learning based on the semantic activities of learners in an e-learning environment becomes important. E-learning has limitations, namely the instructor cannot directly monitor student activities. But what is an advantage of this learning is that all student activities are recorded in a storage media and students can move anytime, anywhere. So that the data obtained is entirely fair for all students. Because of the different characteristics between conventional learning and e-learning, the method of measuring meaningful learning in both learning is different. For this reason, efforts are needed in e-learning so that e-learning has a method that can measure the level of meaningful learning of students based on their interactions with e-learning itself.
Andi Tenriawaru's research has successfully formulated a mapping coefficient metric between Moodle activity actions and meaningful learning characteristics (meaningful learning). Of the five meaningful learning characteristics that have been successfully measured by Andi Tenriawaru, intentional aspects are characteristics that will be implemented in this final project. Intentional characteristics illustrate that every action taken by humans, especially students, has a purpose. They think and learn more because they fulfill an intention or purpose. Therefore, every student action is involved in detail in calculating the intentional characteristic value. The purpose of this final project is to create a Moodle plugin to measure intentional aspects that support meaningful learning and measure student involvement with intentional aspects of measurement that support meaningful learning in e-learning.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 005.1 Nga p-1 2019
Uncontrolled Keywords: elearning, meaningful learning, moodle, karakteristik intensional
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics > QA76.625 Internet programming.
Q Science > QA Mathematics > QA76.758 Software engineering
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nafingatun Ngaliah
Date Deposited: 28 Jun 2021 09:15
Last Modified: 28 Jun 2021 09:15
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/60560

Actions (login required)

View Item View Item