Analisis dan Perancangan Fasilitas Transportasi Penyeberangan: Studi Kasus Probolinggo-Gili Ketapang-Gili Mandangin

Fitri, Alfinda Qabliyah (2019) Analisis dan Perancangan Fasilitas Transportasi Penyeberangan: Studi Kasus Probolinggo-Gili Ketapang-Gili Mandangin. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04411440000041-Undergraduate These.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Gili Ketapang dan Gili Mandangin merupakan dua pulau kecil yang terletak di sebelah utara Kota Probolinggo. Moda transportasi yang menghubungkan Kota Probolinggo dan kedua pulau ini hanyalah kapal penyeberangan. Sayangnya, keberadaan fasilitas yang tergolong vital ini kurang memadai, baik dari sisi keamanan, kenyamanan penumpang, tarif, hingga efisiensi waktu operasi. Untuk itu, dibutuhkan optimasi dan rancangan kapal penyeberangan yang sesuai dengan kebutuhan penumpang serta efisiensi penjadwalan rute penyeberangan Probolinggo-Gili Ketapang-Gili Mandangin. Penelitian dilakukan dalam tiga tahap. Tahap pertama adalah pengumpulan data jumlah penumpang dan kondisi lapangan melalui metode wawancara dan survei lapangan. Tahap kedua adalah perancangan kapal penyeberangan berdasarkan kebutuhan penumpang dan kondisi di lapangan. Tahap terakhir merupakan analisis pola operasi kapal untuk mendapatkan kapal yang optimal. Hasil dari penelitian didapatkan pola operasi yang optimal yaitu pola operasi Port to Port dengan rute Probolinggo-Gili Ketapang dan Probolinggo-Gili Mandangin. Spesifikasi kapal untuk rute Probolinggo-Gili Ketapang dan Probolinggo-Gili Mandangin adalah panjang 13 meter, lebar 4 meter, tinggi 3 meter, sarat 1.2 meter, kecepatan rata-rata 14 knot dan kapasitas kapal 63 orang. Jumlah kapal pada rute Probolinggo-Gili Ketapang adalah 2 kapal dengan biaya satuan Rp4.430,- /penumpang dan Rp2,954,- /ton barang. Sedangkan jumlah kapal pada rute Probolinggo-Gili Mandangin adalah 10 kapal dengan biaya satuan Rp13.695,- /penumpang dan Rp9.130,- /ton barang. ================================================================================================ Gili Ketapang and Gili Mandangin are two small islands on the northern side of Probolinggo City. The one and only transportation connecting these two islands and Probolinggo City is by ferry boat. Though acts as a vital crossing transportation, the ferry lacks in the terms of passenger’s safety and convenience, crossing tariff, and even operating time efficiency. The boat design is needed to be optimized so that the passenger’s needs and the efficiency of crossing through route Probolinggo-Gili Ketapang-Gili Mandangin can be met. The research takes place in three steps. First is collecting passenger data through interviews and field survey. Second is designing the ship that meet all the passenger’s needs and the necessary field conditions. Last is analyzing the operational pattern to obtain the optimized ship for the available crossing routes. The research results in the port-to-port as the optimum operational pattern, which covers Probolinggo-Gili Ketapang route and Probolinggo-Gili Mandangin route. The ship’s specifications for Probolinggo-Gili Ketapang and Probolinggo-Gili Mandangin route is 13 meter in length overall, 4 meter beam, 2.42 meter in draught, 1.2 meter water draft, average speed of 14 knots and the capacity of 63 persons. 2 ships is needed in this route and with the optimum operational pattern it results in unit cost of Rp4.430,- /passenger unit and Rp2.954,- /ton unit. And for Probolinggo-Gili Mandangin route, 10 ships is needed in this route and with the optimum operational pattern it results in unit cost of Rp13.695,- /passenger unit and Rp9.130,- /ton unit

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSTrL 387.5 Fit a-1 2019
Uncontrolled Keywords: Biaya Satuan, Perancangan Kapal, Pola Operasi, Transportasi Penyeberangan
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE564.A1 Shipping
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM276.A1 Fuel (Including supplies, costs, etc.)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Alfinda Qabliyah Fitri
Date Deposited: 08 Oct 2021 03:11
Last Modified: 08 Oct 2021 03:26
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/61330

Actions (login required)

View Item View Item