Studi Eksperimental Sambungan Sekrup Dan Adhesive Pada Struktur Atap Baja Ringan Dengan Variasi Tipe Rangka Kuda-Kuda

Santoso, Wilman Adi (2019) Studi Eksperimental Sambungan Sekrup Dan Adhesive Pada Struktur Atap Baja Ringan Dengan Variasi Tipe Rangka Kuda-Kuda. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
03111750020016-master_thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Baja ringan atau yang biasa disebut dengan cold-formed steel (CFS) merupakan salah satu inovasi yang diterapkan pada konstruksi bangunan dan digunakan sebagai alternatif dalam desain rangka atap. Hal ini dikarenakan struktur CFS merupakan solusi yang efektif untuk konstruksi rangka atap bangunan tingkat rendah dan tingkat sedang pada wilayah gempa yang tinggi. Akan tetapi pengaruh inersia penampang yang kecil menyebabkan kekakuan yang relatif rendah, sehingga kegagalan tekuk lentur dan torsi dapat terjadi, khususnya pada daerah sambungan. Penelitian ini bertujuan untuk studi alternatif desain sambungan yang optimal pada konstruksi baja ringan, dimana dibandingan tiga tipe kuda-kuda yaitu tipe Howe, Fink, dan Pratt dengan tiga variasi sambungan berupa sambungan sekrup, adhesive, dan kombinasi sekrup-adhesive. Pengujian kuda-kuda dilakukan dengan beban statis sampai struktur runtuh. Hasilnya kekakuan struktur meningkat seiring penggunaan adhesive pada sambungan. Distribusi tegangan-rengangan pada semua tipe kuda-kuda sesuai data straingauge menunjukan bahwa sampai kondisi runtuh, elemen CFS tidak mengalami leleh karena penampang yang tipis akan terjadi tekuk terlebih dahulu sehingga pelelehan penampang CFS akibat pembebanan akan sulit tercapai. Dengan mengurangi jumlah sekrup sebesar 50% sambungan kombinasi mempunyai kapasitas beban hampir sama dengan sambungan sekrup, hanya lebih rendah 3% pada benda uji tipe Howe. Namun dari segi daktilitas sambungan kombinasi mampu berdeformasi lebih besar setelah fase beban maksimum hingga pasca runtuh. Dari tinjauan disipasi energinya sambungan kombinasi dapat meningkatkan kapasitas struktur hingga 17% dari sambungan sekrup, sehingga sambungan kombinasi dapat menjadi alternatif desain dalam perencanaan sambungan rangka atap baja ringan. ================================================================================================ Lightweight steel or commonly called cold-formed steel (CFS) is one of the innovations applied to building construction and is used as an alternative in roof truss design. This is because CFS structure becames effective solution for the construction of low and medium level roof trusses in high earthquake areas. However, the effect of small cross-section inertia causes relatively low stiffness, so that flexural buckling failure and torsional can occur, especially in the joint area. This study aims to find alternative connection designs that are optimal in lightweight steel construction, where three types of roof truss are compared i.e. Howe, Fink and Pratt with three connection variations in the form of screw joints, adhesives, and combinations. Testing of roff truss is carried out with static loads until the structure collapses. As a result, structural rigidity increases with the use of adhesive on the joint. The stress-strain distribution of all types of truss according to the strain gauge data shows that until the collapse condition, the CFS element not yield because the thin section will buckle first so the melting of the CFS cross section due to loading will be difficult to achieve. By reducing the number of screws by 50% the combination joint has a load capacity similar to that of a screw connection, only 3% lower in the Howe type test object. But in terms of ductility the combination joint is able to large deformation after the maximum load into collapse. From a review of its energy dissipation combination joints can increase structural capacity by up to 17% from screw connections, so that combination joints can be an alternative design in planning lightweight steel truss connections.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: RTS 624.182 1 San s-1 2019
Uncontrolled Keywords: Baja ringan, rangka atap, sambungan, sekrup, adhesive
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA418.9 Composite materials. Laminated materials.
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA658 Structural design
T Technology > TS Manufactures > TS320 Steel--Metallurgy.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis
Depositing User: wilman adi santoso
Date Deposited: 31 Oct 2021 15:04
Last Modified: 31 Oct 2021 15:04
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/61386

Actions (login required)

View Item View Item